Sök
Citroën Nemo Multispace

Citroën Nemo Multispace

Minsting med maxutrymme

2009-10-14

Lilla Citroën Nemo lanseras i en familjeversion kallad Multispace. Än så länge finns den inte i Sverige, men den har redan fått fina omdömen i England. Testarna kommer med glada utrop.
Testkälla Betyg Kommentar
What Car 4/5 "Cheap, cheerful and useful"
Channel4 3/5 "Interesting and practical"

Vad tycker testarna?

Nemo Multispace delar många komponenter och egenskaper med Fiat Qubo, liksom syskonen på transportsidan som Peugeot Bipper. Detta genomsyrar design och köregenskaper, men Nemo överraskar med att vara hyfsat alert på vägen och den har en någorlunda hygglig interiör. Motorerna är klena, men det är värt att betala extra för dieselversionen.

What Car

"Cheap, cheerful and useful"

What Car tycker att Nemo Multispace är en sparsmakad men ändå en smaklig liten bil. Inte mycket ingår som standard utöver elfönsterhissar fram. Men det är definitivt värt att betala lite extra för att få dieselmotorns bättre vridmoment och körbarhet utöver den billigaste bensinmotorn. Dieseln räcker för vardagskörning och är hyfsat tyst på motorvägen. Även om Nemo är rymlig är lastutrymmet kort och baksätet är otympligt att både fälla och ta ur om man så vill. Billiga men praktiska material utmärker förarmiljön. I stan uppskattas den korta vändcirkeln. Nissan Note är dock en mer förarvänlig version på samma tema som Nemo Multispace.

Källa: What Car (GB) aug 2009

Channel4

"Interesting and practical"

Brittiska Channel Four tycker att Nemo Multispace saknar en del komfortmässiga attribut. Utrustningen är sparsmakad liksom designen överlag. Den största fördelen är att Nemo är billig i drift. Precis som med Berlingo baseras Nemo Multispace på en liten transportbil, ändå känns det mesta väldigt robust. Citroën gör överlag mycket mer välbyggda bilar än tidigare, tycker testaren. Motorerna från Fiat görs i stora upplagor vilket borgar för låga underhållskostnader. Men både bensin- och dieselvarianten saknar tillräcklig acceleration. Väghållningen är okej med tanke på bilens ursprung. Säkerhetsmässigt får Nemo godkänt även om ett krockprov saknas. Fram sitter man okej, i baksätet är det mycket gott om plats framför allt på höjden.

Källa: www.channel4.com (uk)

Cirkapris: x kronor

Produktfakta:

Citroën Nemo Multispace 1,4 Hdi
Modell: Femsitsig flexibil med skjutdörrar bak.
Motor: Turbodiesel, 70 hk resp (i.u.) Nm.
Prestanda: 0-100 18,7 sek, toppfart (i.u.) km/tim.
Förbrukning: 0,45 liter, koldioxid 119 gram/km.

Tillverkare: Citroën