Sök
Chevrolet HHR

Chevrolet HHR

Bränsletörstigt glidaråk

2008-04-22

Chevrolet HHR är en bil där både passagerare och förare sitter bekvämt. Den passar utmärkt för cruising, men uppvisar sämre egenskaper vid acceleration till högre hastigheter.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Bränsletörsten är det inget fel på"
Auto Motor und Sport "Gute Platzverhältnisse"
Cnet "A very strong styling statement"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att bilen har en ny och spännande design som antingen kommer att älskas eller avskys. Testarna är inte helt tillfreds med automatlådan. Den fungerar tillfredsställande på de lägre växlarna, men när man ökar hastigheten ligger den kvar aningen för länge vilket resulterar i irriterande gnälliga ljud. Bilen är till för finare landsvägar, men genom skarpa kurvor är understyrningen tydlig. Dessutom är styrningen väl lätt. Bilens prissättning anses överlag ok även om glidarkonkurrenten Chrysler PT Cruiser går att få till ett lägre pris.

Teknikens Värld

"Bränsletörsten är det inget fel på"

Teknikens Värld menar att bilen har en spännande design, karossens midja ligger högt och sidorutorna är låga. Bilen kommer bäst till sin rätt på motorväg och finare landsvägar, kör man i snäva kurvor är fjädringen för mjuk samtidigt som understyrningen är påtaglig. Motorn och växellådan fungerar bra tillsammans till en början, men när man kommer upp i de två högsta växlarna varvas det ganska högt i onödan eftersom växellådan håller kvar för länge. Bilen sväljer en hel del bränsle vilket man bör ha i åtanke. Bilen är förhållandevis dyr och får det svårt mot PT Cruiser som prismässigt ligger lägre.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 24 2007

Auto Motor und Sport

"Gute Platzverhältnisse"

Auto Motor und Sport tycker att bilen är rymlig för såväl passagerare som bagage. Samtliga passagerare sitter bekvämt, men testaren tycker att sikten för föraren kunde ha varit något bättre. Det är de extremt tjocka takstolparna som hindrar sikten. Motorn har ett skönt ljud och gör det som kan förväntas av den. Växellådan fungerar tillfredsställande. Bilen ligger stadigt på vägen även i skarpa kurvor. Körupplevelsen är klart godkänd även om den inte sticker ut nämnvärt från konkurrenterna. Säkerhetsutrustningen anses tillräcklig, men bromsarna känns inte helt hundraprocentiga. Testaren tycker att prissättningen ligger på en rimlig nivå.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 1 2008

Cnet

"A very strong styling statement"

Cnet menar att bilen inte är överdrivet rolig att köra, den riktar istället in sig på att vara ekonomisk. Styrningen är inte helt hundraprocentig, den saknar kraft vilket drar ned körupplevelsen. Motorn gör det den skall men saknar entusiasm. Den automatiska växellådan fungerar inte helt felfritt utan ger ifrån sig ett irriterande gnällande när man accelererar i högre hastigheter. Bilens design sticker ut en aning och antingen älskar eller hatar man den. Bilen är knappast en sportbil utan snarare en bil man cruisar runt i.

Källa: http://reviews.cnet.com (US)

Cirkapris: 240000 kronor

Produktfakta: Chevrolet HHR har en 4-cylindrig tvärmonterad bensinmotor på 2,4 liter med två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Kompressionen är 10,5:1. Borrning/slaglängd är 88/98 mm, cylindervolym 2399 cc. Den maximala effekten är 170 hk (125 kW) vid 5800 varv/min och det maximala vridmomentet 226 Nm vid 4500 varv/min. Bilen har framhjulsdrift och en fyraväxlad automatlåda. Axelavståndet är 1491 mm och bilens yttre dimensioner 4475x1755x1588 mm. Tjänstevikten är 1455 kg och maxlasten ca 450 kg. Tanken rymmer 61 liter. Bränsleförbrukningen ligger vid blandad körning på 0,9 l/mil och koldioxidutsläppet är satt till 214 gram/km.

Tillverkare: Chevrolet