Sök
BMW 330d 2009

BMW 330d 2009

3-serien befäster positionerna

2008-10-06

Den “nya” BMW 330d har fått lite nya plåtveck exteriört och en del nya funktioner på insidan. Det mest intressanta är den nya trelitersdieseln i aluminium som prisas av testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 “Stunning twin-turbo engine”
Car “Still the best”
Vi Bilägare “Snål och urstark”
What Car 5/5 “Now even better”

Vad tycker testarna?

Alla imponeras av den nya dieselmotorn i 330d som ger sportbilsegenskaper parat med småbilsförbrukning. Den testare som kört 335i är också imponerad men tror att driftkostnaden blir alltför hög med största bensinmotorn. Chassit är lika följsamt som tidigare, men fjädringen är samtidigt hård precis som i tidigare versioner. En mycket bra bil som blivit ännu lite bättre.

Autocar

“Stunning twin-turbo engine”

Autocar provkör bensinversionen 335i som visserligen är snabb, men inte mycket mer än 330d och betydligt dyrare i drift. Men motorn är ändå en juvel, med oerhörd acceleration och högsta vridmomentet redan vid 1300 varv. Nya I-drive á la Audi fungerar mycket bättre än tidigare. Enda problemet är att det blir svårt att motivera till ett köp av en bil med motor som den i 335i under rådande klimatdebatt. 330d är ett bättre köp menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 17 sept 2008

Car

“Still the best”

Brittiska Car tycker att 3-serien är svårslagen i sin klass. Egentligen är det mest framifrån man ser någon skillnad mot gamla versionen. Det är när testaren kör 330d som förändringen märks och den är nästan lika snabb som betydligt törstigare 335d. På samma gång är det tyst i kupén och motorljudet (vid gaspådrag) påminner nästan om Ferraris V12-motor från 60-talet. Trots att 3-serien har fler år på nacken än Audi A4 och Mercedes C-klass slår den båda när det gäller kördynamik och känsla. Car tycker att nya I-drive fungerar mycket bättre. Trots lägre förbrukning blir inte 330d någon billig bil att äga. Det lär dock inte hindra dess framfart i England, menar Car.

Källa: Car (GB) nov 2008

Vi Bilägare

“Snål och urstark”

Vi Bilägare imponeras av kraften hos den nya dieselmotorn samtidigt som förbrukningen hålls på ett minimum. Ny front- och bakparti följs av ny I-drive som fortfarande är komplicerad enligt testaren. Skillnaden mellan 330d och 335i är liten och den lägre förbrukningen gör att de flesta kommer att välja diesel tror Vi Bilägare. Liksom tidigare är fjädringen stötig och utrymmena inte de bästa. Men problemet är främst att 3-serien blivit så vanlig på många europeiska marknader.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 13 2008

What Car

“Now even better”

What Car gillar att förändringarna på 3-serien enbart är till det bättre. Inte för att det var en dålig bil tidigare. Som att träffa en gammal vän som bytt glasögon, man ser skillnaden men kan inte säga vad det är. Särskilt på insidan är ändringarna små. Motorn är den stora behållningen med mer kraft och mindre förbrukning än tidigare. Med 330d anländer man utvilad och nöjd efter en längre motorvägssträcka, även om fjädringen ibland kan upplevas som lite väl hård.

Källa: What Car (GB) nov 2008

Cirkapris: 380000 kronor

Produktfakta: BMW 330d 2009Typ: 4-dörrars sedan med fem sittplatser.Även som: 5-dörrars kombi (Touring), tvådörrars coupé eller cabriolet.Motor: 3-liters rak 6-cylindrig turbodiesel.Effekt/Vrid: 245 hk, 520 NmKoldioxidutsläpp: 152 gram/kmFörbrukning: 0,57 liter per mil blandad körningPrestanda: 0-100 6,1 sekunder, toppfart 250 km/timTjänstevikt: 1610 kgMått: 453x182x142 cm

Tillverkare: Bmw