Sök
BMW 3-serie Touring

BMW 3-serie Touring

Sportigare, elegantare och större

2005-10-11

3-serie Touring kombinerar sportbilen med en komfortabel livsstilskombi. Men räkna inte med att ta med alltför mycket last i bagaget.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Bästa kombin hittills"
Autocar "Not much better, but bigger"
Auto Motor & Sport "Segmentets största glas-sollucka"

Vad tycker testarna?

Samtliga finner Touringen vara lika bra som sedanen gällande körglädje. Den är dessutom mer användbar och har fått omdömet "bästa kombin hittills". Det är dock ingen storlastare. BMW hävdar att den i alla fall lastar tre golfbagar, vilket säger en del om utrymmet och målgruppen.

Teknikens Värld

"Bästa kombin hittills"

Teknikens Värld anser att bilen inte är någon storlastare även om den har flera praktiska, av testaren uppskattade, finurliga finesser som underlättar vardagen. BMW hävdar att tre golfbagar får plats vilket testaren tycker säger något om både utrymme och målgrupp. I lastutrymmet finns finesser som krokar för matkassar och paraplyhållare. BMW påstår att den öppningsbara bakrutan kommer göra det enklare att lasta i och ur bilen, vilket testaren inte håller med om. Prismässigt ligger den nära 5-serien och vem har sagt att en mindre bil behöver vara billigare? Testaren gillar broms-i-backe funktionen och i det stora hela är 3-serien en mycket sympatisk och påkostad bil i mellanklassen. Huruvida det är en femsitsig bil tål att diskuteras. Moterversionerna klassar testaren från snäll-men-tråkig till top-of-the-line.

Källa: Teknikens Värld nr 15 2005

Autocar

"Not much better, but bigger"

Autocar tycker att bilen är elegant och välgjord med hög klass på detaljfinishen. Detta är dock, enligt testaren, inte bilen för dem som vill lasta mycket. De uppskattar designen som möjliggör den låga lastningshöjden och att rails kommer som standard. 3-Serie Touring har fina köregenskaper och skön acceleration även på höga varv. Testaren menar att den infriar förväntningarna på så sätt att den är kanon att köra, elegant förpackad och mer livstilskombi än storlastare. Testaren sitter dock inte riktigt bra i orginalstolarna och ger rådet att provsitta noga.

Källa: Autocar 5 july 2005

Auto Motor & Sport

"Segmentets största glas-sollucka"

Auto Motor & Sport anser att 3-serie Touring fungerar förträffligt som en mer användbar variant av 5-serien. Den är lika underhållande och knivskarp som sedanen. Enligt testaren har den fina vägegenskaper med bra drag på höga varv. Väljer man 18-tums hjul får man dock räkna med att bilen spårar och stöter en del på sämre vägar. Testaren påpekar att detaljerna har fått stor omsorg under utvecklingsarbetet och gillar 12-voltsuttaget, lastöglorna och spännbanden bak. Ett annat plus är att lasttröskeln är så låg som 59 cm. Den snygga nonsensfria instrumentbrädan har samma brist på förvaringsfack och avläggningsytor som sedanen.

Källa: Auto Motor & Sport nr 14 2005

Cirkapris: 315000 kronor

Produktfakta: Nya 3-serien Touring är en typisk BMW både till utseende och prestanda. Bilen är större än sin föregångare med måtten 452x181x141 cm med hjulbasen 2760 mm. Bagageutrymmet mätt till överkant på baksätets ryggstöd har blivit 25 liter större och rymmer nu 460 liter. Baksätets ryggstöd kan delas 60/40 och fällas ned för att få 1385 liter lastutrymme på ett nästan helt plant lastgolv. 3-serien levereras med tre bensinmotorer i form av 320i, 325i och 330i samt två dieselmotorer, 320d och 330d. 330i Touring accelererar 0-100 km/h på 6,4 sekunder och accelererar på fjärde växeln från 80-120 km/h på 6,9 sekunder. Toppfarten regleras till 250 km/h och bränsleförbrukningen är 8,9 liter/100 km. Alla modeller levereras med sexväxlad manuell låda. DSC Dynamisk Stabilitetskontroll motverkar sladd samt att bilen rullar bakåt vid start i uppförsbacke och ger mjukare inbromsning. I grundutrustningen ingår 12-volts eluttag bak, lastöglor, bagageförankring och paraplyhållare. Runflat punkteringssäkra däck är tillbehör.