Sök
BMW 3-serie 2005

BMW 3-serie 2005

Bra blir bättre

2005-03-13

Femte generationens 3-serie är här och får mycket beröm för kraftfulla motorer och för sitt välkonstruerade chassi.
Testkälla Kommentar
Auto motor und sport "Perfekt abgestimmtes Getriebe"
Auto Motor & Sport "Mycket imponerande"
Autocar "Brilliantly complete and capable car"
Vi Bilägare "Bekväm, sportig, snabb"

Vad tycker testarna?

Testarna upplever mycket körglädje med BMW:s nya 3-serie som i design inte skiljer sig mycket från föregångaren, men den har en rad imponerande nyheter i både motor och chassi samt har fått en utökad komfort. 3-serien kännetecknas av dynamiska köregenskaper och är otroligt lättkörd. Bland de bästa finesserna framhåller testarna stabilitetskontrollen DSC och den aktiva styrningen. Bilen känns stark och framförallt trygg på vägarna. Detta är en prestandabil av hög klass, konstruerad av kvalitativa material, den är också komfortabel och betydligt rymligare än förr. 3-serien kommer att bli svår att överträffa för konkurrenterna tror samtliga testare.

Auto motor und sport

"Perfekt abgestimmtes Getriebe"

BMW-3-serie-2005-back

Tyska Auto motor und sport tycker att 3-serien håller måttet. Tillverkaren har återigen skapat en kvalitativ bil med en stark personlighet. Man provkör 320d, den fyrcylindriga dieselmodellen som är en mycket bekväm bil med stor rymlighet. Framförallt har motorn ett ansenligt vridmoment. Det märks att den sitter en kraftig motor under huven med dynamiska egenskaper. Den aktiva styrningen och stabilitetskontrollen (DSC) stärker bilens väggrepp i kritiska situationer. De 6 växlarna reagerar direkt, bilen är otroligt lättkörd och ger den där sportiga körkänslan. Inuti råder en funktionell förarmiljö med sobra detaljer. 3-serien kännetecknas av prestanda, snygg design och överlägsen teknik, skriver de lyriska testförarna.

Källa: Auto motor und sport nr 3, 2005
Auto Motor & Sport nr 2, 2005
Autocar, januari 2005
Vi Bilägare nr 2, 2005

Auto Motor & Sport

"Mycket imponerande"

BMW-3-serie-2005-inside

Auto Motor & Sport tilltalas av den starkare, lättare och snålare 330i. Den är rymligare än den gamla och minst lika bekväm, med bra utrymme för ben och axlar. Designen är inte särskilt radikal, snarare ser bilen lite japansk ut. Växellådan är en fröjd att använda. Motorn känns stark och accelerationen är stark. Många bra finesser ökar säkerhetskänslan betydligt. Testarna är imponerade av chassit som ger en överlägsen kördynamik, kanske är det mest Pirelli Euforia-däcken som gör att körningen blir så balanserad och precis. Pressas bilen hårt i kurvor är den något understyrd, vilket känns tryggt. Det blir svårt att hitta en motsvarighet till 3-serien bland mellanklassarna, tror testaren.

Autocar

"Brilliantly complete and capable car"

BMW-3-serie-2005-front-b

Autocar testar Audi A4 TDI och BMW 320d. Båda är modeller av högsta mellanklass. Testarna menar att designen i nya 3-serien är lite av en besvikelse. Den ser kompaktare ut och proportionerna är inte lika rena som tidigare i 3-serien. Inuti bilen blandas olika material och det känns inte harmoniskt genomtänkt. Modellens prestanda har dock inte blivit lidande. Ett ansenligt vridmoment och fin acceleration utmärker testkörningen. Bilen är otroligt lättkörd med stark motor och fin växellåda. Kommer man upp i riktigt höga hastigheter är motorljudet ganska intensivt. Det är framförallt i chassit som 3-serien utmärker sig gentemot A4. Balanserat och lätthanterligt är aldrig fel och där kan inte A4 konkurrera. Autocar föredrar alltså 3-serien och menar att det är den bästa bilen i sin klass som kommer att hålla sig länge som modell.

Vi Bilägare

"Bekväm, sportig, snabb"

Vi Bilägare menar att designen är återhållsam och liknar tidigare 3-serien. Det är bara det fylliga vecket på sidorna som särskiljer modellen. Annars är bilen längre, bredare och högre än tidigare och på så sätt har den blivit mycket rymligare, även i bagageutrymmet. Invändigt smälter färger och material ihop på ett snyggt sätt. Man testkör både dieselmodellen 320d och den sexcylindriga bensinmotorn i 330i. Dieseln är tystgående vid höga hastigheter, med en acceleration och en toppfart som kan mäta sig med de bättre bensinmotorerna. Ljudet är konstant lågt i bensinmotorn, i den manuella växellådan förnimms en viss sävlighet men annars är testarna imponerade av både chassi och den fina väghållningen. Däremot är Vi Bilägare mindre glada åt att bilen känns stötig på dåliga vägar och inte är lika komfortabel som tidigare.

Cirkapris: 350000 kronor

Produktfakta: BMW 3-serie 2005 presenterar två sexcylindriga motorer i form av 330i (258 hk) och 325i (218 hk), fyrcylindriga 320i (150 hk) samt dieseln 320d (163 hk). 3-serien har längsmonterade motorer med bakhjulsdrift samt 6-växlad manuell växellåda som standard (6-växlad automat är tillval). I standardutrustningen ingår airbags fram, bak och på sidorna, ABS-bromsar med Cornering Brake Control CBC, dynamisk stabilitetskontroll DSC inkl. DTC, dynamisk bromskontroll DBC och antispinnkontroll ASC+T. Med Personal Profile har man möjlighet att spara individuella inställningar för klimatautomatik, stol, backspeglar och radion med CD, 6 högtalare och 2 bashögtalare. 320i har en bränsleförbrukning på cirka 8,7 liter per 100 km och mäter 452x182x142 cm, bagaget rymmer 460 liter.

Modell: BMW 3-serie 2005