Sök
Audi A3 2003

Audi A3 2003

Trevlig halvkombi

2003-05-21

Angenäm körning, säker och rymlig, bra balans och fast väggrepp är ord som sammanfattar nya Audi A3.
Testkälla Kommentar
Auto Zeitung ”Stark und sauber”
Vi Bilägare ”Större, mognare, roligare, rymligare”
Auto motor & sport ”En styv rackare”
Car ”Perfectly behaved hatch”

Vad tycker testarna?

Audi har lyckats mycket bra med nya A3, detta råder det ingen tvekan om. Tuffare detaljer, fränare look och mer utrymme ger genomgående bra betyg. En kompakt modell som klarar utmaningar på vägen. Den elektromekaniska servostyrningen ligger på pricken rätt, även på kurviga vägar och kopplingen är mjuk. A3 har bra balans och säkert väggrepp. Beröm i testerna för säkerhet, men en testare frågar sig varför man inte har inkluderat bältespåminnare. A3 är en stabil bil med snygg interiör. Hela modellen ger en komfortabel och lyxig känsla. I ett test noterar man att bränslekonsumtionen hos fsi-motorn är dubbelt så hög som Audi anger. Även om modellen är lättkörd, säker och stabil infinner sig inte någon direkt sportkänsla, menar en testchaufför.

Auto Zeitung

”Stark und sauber”

Audi-A3-2003-inside

A3 2003 är en helt ny bil, konstaterar Auto Zeitung. Formen, storleken, rymligheten och väggreppet ligger flera pinnhål högre än föregångaren. Tillverkaren visar ett utmärkt kvalitetstänkande och lanserar en nästan fullgod familjebil med plats för folk och bagage, även om A3 är kompaktare än till exempel Peugeot 307. Körningen bjuder på bra och säkert väggrepp med bra drag även i dieselmodellen, men där är motorljudet mycket högre än hos exempelvis Renault Mégane. Totalt bjuder A3 på skön fjädringskomfort och angenäm hantering, med exakt styrning. Kul att köra och med grundlig säkerhetsutrustningen är A3 är ett steg i rätt riktning.

Källa: Auto Zeitung nr 8, 2003

Vi Bilägare

”Större, mognare, roligare, rymligare”

Audi-A3-2003-side

Vi Bilägare tycker att Audi A3 har vuxit en hel del sedan tidigare och har fått bekvämare kupé och ett tuffare, spydigare utseende. Här har man tänkt till, menar testaren och konstaterar att A3 samtidigt har en elegant och funktionell interiör. Kvalitetsmässigt ligger den nästan på samma nivå som tidigare, d v s i toppklass. Köregenskaper och väghållning imponerar. På kurviga vägar är detta en stabil bil med bra balans. Styrningen reagerar snabbt och exakt, den manuella växellådan känns smidig och fjädringen är behaglig och komfortabel. Men varför inte någon bältespåminnare undrar testaren då modellen annars är utrustad med krockkuddar och pisksnärtsskydd. Den som vill ha lite extra finesser får också betala en rejäl slant. Dieselversionen är en mycket pigg bil och testaren väntar med spänning på en 5-dörrars modell.

Källa: Vi Bilägare nr, 2003

Auto motor & sport

”En styv rackare”

Auto motor & sport anser att nya A3 är riktigt snygg. De mastiga och tuffa formerna på fronten och strålkastarna är helt rätt men bilen är också rymligare alltigenom, något som känns ännu mer rätt. Likadant med interiören. Kvalitet och funktion är den röda tråden i andra generationens A3. Även på vägen känns den här versionen bättre än tidigare. Bra motstånd i elservon och sammantaget känns bilen trygg att köra. Hård fjärdring, men man sitter skönt i de välstoppade stolarna. Den manuella växellådan reagerar noggrant och precist. A3 kan mycket väl mäta sig med sina konkurrenter BMW Compact och Mercedes Sportkupé tror Ams.

Källa: Auto motor & sport nr 8, 2003

Car

”Perfectly behaved hatch”

Audi-A3-2003-back

Car är mycket imponerade av designen på nya A3. Bilens perfekta proportioner kombinerar mjuka linjer med spetsiga kanter. Modellen har en skarpare look och är mycket rymligare än vad man är van vid från Audi. Det är svårt att klura ut exakt vilken utrustning som ingår i de tre tillbehörskategorierna och det är förvånande att Audi, som är måna om sin lyxiga image, inte ens inkluderar luftkonditionering, uppvärmda säten (i England) eller radio i standardpaketet. Allt är alltså inte guld som glimmar. Bränslekonsumtionen är nästan dubbelt så hög som tillverkaren anger. Men kvalitetsintrycket finns kvar, exempelvis den z-formade handbromsspaken. Sportig? Nja, upphetsande körning är det inte, men styrningen är exakt och bilen är lättmanövrerad med en koppling mjuk som sammet.

Källa: Car, maj 2003

Cirkapris: 199000 kronor

Produktfakta: Nya årsmodellen av Audi A3 är en halvkombi med flera olika bensin- och dieselmotorer. Prisexemplet avser tredörrars 1,6 Ambiente med rak 4-cylindrig motor på 102 hk. Här finns även 2,0 fsi på 150 hk, 0–100 km/tim på 9,1 sekunder och toppfarten 211 km/tim där förbrukningen är ca 0,69 liter/mil. 2,0 TDI ger 140 hk och förbrukar 0,55 liter/mil. En fyrhjulsdriven A3 med V6 (3,2 Quattro) på 250 hk kommer senare. A3 mäter 420/176/142 cm och tjänstevikten är ca 1400 kg. Styrningen är av typen elservo, axelavståndet har vuxit med 65 millimeter och bak sitter en ny fyrlänkad bakaxel. Fem- eller sexväxlad manuell låda är standard och tillval är Direct Shift Gearbox med möjlighet att växla manuellt eller automatiskt. Sportchassi, skålade sportstolar och 17-tumsfälgar ingår i Ambition. En mer påkostad interiör med ädelträ m m är Ambiente medan grundversionen heter Attraction.