Sök

Håll gräset i trim

2005-06-13

Smartson testar tio grästrimmers, varav tre är eldrivna, en är batteridriven och övriga går på bensin med eller utan tvåtaktsolja.

Modell Betyg Pris Kommentar
GC2125 18,5/25 2300 Lätt & stark
Colibri II 15/25 1200 För klen
Viper Pro 19/25 5300 Proffsmodell
ST1200 16,5/25 1250 Batteridrift
24C 13/25 1500 Inte prisvärd
Maxitrim 900 18,5/25 1000 Bra eltrimmer
TBC230BS 18,5/25 2300 Lagom
ST1100 18/25 1200 Långskaftad
Minitrim Auto+ 14/25 250 Budgetvariant
UMS 425 20,5/25 3500 Fyrtakt

Sammanfattning

Visst är det vackert med en grön och frodig gräsmatta som breder ut sig över tomten. Men på försommaren växer gräset så att det hotar att ta över både buskar och husgrunder om du inte begränsar dess framfart. Även om du har varit flitig med gräsklipparen finns ganska många ställen där du inte kommer åt utan en grästrimmer. Utan den skulle vi få spendera betydligt fler timmar för att få en välskött trädgård. Vi testar tio trimmers för gräs och ogräs.

Inledning

Här testar vi tio trimmers för gräs och ogräs. Det finns större varianter som även passar för användning i skogen som röj- eller slysåg. Grästrimmern arbetar med ett eller två roterande plastsnören som slår av gräset på den nivå du själv väljer. Metoden är skonsam mot träd och plank, men buskar och blommor kan ta skada av det hårda snöret. Traditionellt drivs trimmern med en tvåtakts bensinmotor, ungefär som en motorsåg, men numera finns gott om eldrivna trimmers och några med batteridrift. Alla har sina för- och nackdelar. Förbränningsmotorn är dyrast i drift och bullrar mest, men ger störst flexibilitet. Elmotorn är tyst och miljövänlig, men har begränsad räckvidd då den kräver tillgång till eluttag. Batteridrift innebär kanske det bästa från två världar, men då får man dras med andra problem i form av hög vikt och låg effekt. Och när batteriet är urladdat kan maskinen inte användas på några timmar.

Hörselskydd rekommenderas till alla trimmers, även eldrivna, liksom skyddsglasögon. Bland bensindrivna trimmers dominerar tvåtaktsmotorn fortfarande och än så länge är det bara Honda som erbjuder fyrtaktsmotor i en trimmer. Fördelarna med fyrtakt är lägre partikelutsläpp, lägre bränsleförbrukning och mindre buller. Fyrtaktaren är betydligt mer lättstartad och så slipper du tänka på att bensinen måste blandas med tvåtaktsolja. I princip alla testade trimmers har halvautomatiskt skärhuvud som matar fram tråden med en tryckning.
De flesta har även en kniv under stänkskyddet som kapar tråden automatiskt. Skärbredden är ungefär 25-35 cm beroende på modell. Ju större bredd, desto mindre behöver trimmern köras.

Så gjorde vi

Vi testade samtliga trimmers på gräs (och ogräs) på varierande höjd. Betygsområdena är design, prestanda, funktioner, kvalitet och värde för pengarna. Alla testade trimmers har dubbla snören förutom Stiga ST1200. Maxbetyget är 25 poäng.

01-Flymo-minitrimautoplus_8

Minitrim Auto+
En kort, elektrisk trimmer från Flymo med plastrigg och motor på 300 watt. Maskinen levereras tvådelad och det är bara att trycka ihop delarna samt montera stänkskyddet, vilket görs på nolltid. På denna maskin sitter motorn nedtill vilket ger en framtung position. Fördelen är att trimmern kan förvaras stående tack vare tyngden nedtill. Hyfsat stark, men inte så effektiv. Tunn och klen tråd. Prisvärd trimmer till den lilla radhustäppan.

02-maxitrimMaxitrim 900
En större variant av eltrimmer från Flymo, med motor på 900 watt placerad vid gashandtaget på konventionellt vis. Längre och betydligt starkare än Minitrim, men också mycket dyrare. Maskinen har bra balans och är lagom tung att hålla. Stark och hållbar klipptråd. Röjer effektivt och har en ganska behaglig ljudnivå. Böjd stålrigg. Kan definitivt mäta sig med bättre bensindrivna trimmers om man bara står ut med att ha sladden med sig.

03-Partner-Colibri_II_1427Colibri II
Partner Colibri är enligt tillverkaren den mest sålda grästrimmern i Sverige. Det är lätt att förstå, med tanke på maskinens smidiga mått och relativt överkomliga pris. Tvåtaktsmotor på 1,0 hk och vikt på 3,4 kg. Tanken rymmer 3 dl. Colibri II har dubbel skärtråd men det gör inte direkt att maskinen är effektivare än föregångaren. Motorn räcker inte riktigt till där gräset är långt och tätt. Inget för den större villatomten alltså.

04-Tanaka-230TBC230BS
En medelstor grästrimmer från japanska Tanaka med tvåtaktsmotor på 1,1 hk, som känns betydligt starkare än Partner Colibri. Märkligt att 0,1 hästkraft kan göra så stor skillnad. Tanakas trimmer är lagom lång och tämligen lättstartad. Välbalanserad, stark och snål. Vikt 4,1 kg. Klarar även långt och tätvuxet (o)gräs utan större problem. Inte tystast och inte billigast, men en bra kompromiss som känns välkonstruerad och hållbar.

Stiga-ST1100

ST1100
Kraftig eltrimmer från Stiga med motor på 1000 watt. Kraftfull och effektiv, backar inte för långt och tätvuxet (o)gräs. Den böjda riggen är dock väldigt lång och maskinen kan upplevas som otymplig där det är trångt. Balansen är bra men maskinen är ändå tung med sina 5,2 kg. Ett par skyddsglasögon medföljer, smart och trevligt. Hela 36 cm skärbredd. Något starkare och något dyrare än Flymo Maxitrim, men ett lika bra köp.

Stiga-ST1200ST1200
Testets enda batteridrivna trimmer kommer från Stiga. Den drivs av ett 12 volt batteri på 7 Ah som räcker till även för en större tomt. Maskinen är tung (ca 6 kg) och jobbig att arbeta med längre stunder. Enkel skärtråd. Den raka riggen kan justeras i längdled med 12 cm och loophandtaget kan justeras i vinkel med hjälp av ett vred. En enkel sele medföljer. En del skorrljud i plastkåpan p.g.a. vibrationer. Hyfsat stark, men klumpig.

07-Honda-UMS425ELEUMS 425
Maskinen vars namn låter som en registreringsskylt kommer från Honda och är den enda i testet med fyrtaktsmotor på 1,1 hk. Vikten är 4,7 kg. Maskinen är dyr men väl värd priset med tanke på driftsäkerhet, bränsleförbrukning och andra fördelar med fyrtaktsdrift. Den kanske största fördelen är nog att motorn startar direkt. Och vilket grymt motorljud! En kvalitetsmaskin som presterar utmärkt även i tätvuxet (o)gräs.

08-Husqvarna-24C24C
Husqvarnas enklaste trimmer har en tvåtaktsmotor på 1,0 hk och reglage hämtade från förra generationens Partner Colibri. Den är lika tung som Colibri (3,7 kg) och presterar lika bra (eller dåligt) som systermodellen. Vid hård belastning låter motorn som en Puch Dakota från 80-talet. Loophandtaget är klätt med avvibrerande neopren, men gashandtaget vibrerar desto mer. Hög bullernivå. Högt pris med tanke på den mediokra

09-Jonsered-GC2125GC2125
Medelstor bensintrimmer från Jonsered med tvåtaktsmotor på 1,2 hk. Känns lätt att hantera, trots vikten på 4,3 kg. Motorn är stark och mycket snål. Den medellånga riggen ger maskinen bra balans. Enkel och robust konstruktion. Mindre vibrationer än genomsnittet och utmärkt prestation även på långt och tätvuxet gräs. En av testfavoriterna, lika bra (och lika dyr) som Tanaka TBC230.

10-Klippo-Viper-Pro-X34

Viper Pro
Med en sådan prislapp vänder sig Klippo knappast till villaägaren med denna tvåtaktstrimmer, men prestationen är i en klass för sig, även på en mindre tomt. Motorn på 1,9 hk är mycket stark, men också väldigt törstig. Den lilla tanken är svår att fylla. Tvådelad, rak rigg som är svängbar 180 grader, men vi hade lite svårt att se poängen med detta. Lång och tung trimmer. Axelband medföljer vilket behövs med en vikt på 6,5 kg.