shadow

Civilization IV

Oändliga möjligheter

060404 | Civilization IV är enligt testarna inget annat än ett toppenspel för den som gillar strategi.

Testkälla Betyg Testkommentar
PC Gamer
90/100
"Allt invecklat har avvecklats"
Goodgame
9/10
"Fantastisk totalupplevelse"
Eurogamer
9/10
"It's good. Damn good."
Gamespy
5/5
"A big step up from earlier games"
Super Play
10/10
"Du kan få all information du vill"
Vad tycker testarna?
Det råder ingen tvekan om att testarna älskar Civilization IV. Det anses vara ett spel som har tillräckligt mycket för att sysselsätta strategispelare en lång tid framöver. De två största nyheterna, 3d-grafik och ett användargränssnitt som inte består av enbart text är väldigt välkomnade. Det första påverkar spelupplevelsen rent estetiskt då allt blivit vackrare att se på. Den andra omarbetningen har gjort det avsevärt enklare att utföra de olika momenten, men med det inte sagt att spelet blivit enklare. För det finns enligt testarna tonvis med information att ta del av och variationen mellan olika spelomgångar är så pass stor att en omgång aldrig påminner om en annan. Att spelaren dessutom mer fritt kan påverka statsskick, demokrati, religion och andra parametrar gör att spelaren själv kan variera sin utgångspunkt. Enligt testarna har Civilization IV allt det som man söker i ett strategispel och det blir idel höga omdömen. Att ett multispelarläge för första gången stöds från början i serien är efterlängtat och även om någon menar att det har sina brister här och där så är testarnas totala intryck att det fungerar ganska bra.
PC Gamer:
"Allt invecklat har avvecklats"
PC Gamer menar att övergången till 3d-grafik kan initialt ge en känsla av att det senaste spelet i Civilizationserien har tappat en del av sin strategiska tyngd. Men ju mer man spelar desto mer märker man att så inte är fallet. Övergången till 3d blir istället ett bidrag som gör att spelvärlden känns mer levande och naturtrogen. Upplägget kan kännas lite förenklat då spelaren får många tips för att kunna komma igång. Detta tror testaren beror på att utvecklaren velat underlätta för nykomlingar, men ju längre spelet pågår, desto mindre märks detta av. De övriga ändringar som gjorts gentemot föregångarna anses bidra till att spelandet blivit mer dynamiskt, speciellt med tanke på att man styr sin statsform med olika kategorier eller Civics, likt i spelet Alpha Centauri. Det är också en mycket större historia än tidigare, det är mer som pågår samtidigt, det finns mer att göra och civilisationerna skiljer sig mer mellan omgångar. Detta kommer att leda till många timmar framför skärmen spår testaren. Det absolut mest välkomnade tillskottet är dock flerspelarläget, det är starkt redan från början med många olika startmöjligheter. Källa: PC Gamer (SE), nov 2005
Goodgame:
"Fantastisk totalupplevelse"
Goodgame anser att grundreceptet i Civilization IV är detsamma som i föregångarna, att med olika medel grunda ett samhälle från grund och botten med slutmålet att bli världsdominerande. Det som lagts till sen tidigare är att grafiken är i 3d och att det finns flera val att starta med, val som tillsammans slutligen definierar det statsskick som råder. Det hela har dessutom gjorts mer lättillgängligt med det omformade användargränssnittet, vilket bäddar gott för nybörjare. Men även de som är mer familjära med serien rekommenderas att införskaffa ett exemplar då de nyheter som lagts till är tillräckliga skäl nog.  Källa: Till Goodgame
Eurogamer:
"It's good. Damn good."
Eurogamer skriver att det finns mycket att göra en djupdykning i hos Civilization IV. Även om spelet övergått till 3d och ett mer lättanvänt gränssnitt, så handlar det fortfarande till väldigt stor del om att hålla koll på detaljer. Detaljer som till exempel varför bönderna är missnöjda, och hur man skall komma till rätta med detta, eller på andra sidan av skalan, att veta vilka trupper som är bäst för strid mot vilka motståndare, i vilken miljö. Det går inte att spela utan eftertanke och det är så vanebildande att man lätt försvinner in i det helt. Att spelaren själv kan diktera hur staten kan styras genom olika val i fem olika kategorier, erbjuder en större frihet mot tidigare delar där valen var så enkla som monarki eller diktatur, eller liknande. Det nya sättet erbjuder förutom större frihet också ett större taktiskt tänkande. Som turbaserat strategispel har det allt ett spel i kategorin ska ha, tycker Eurogamer. Källa: Till Eurogamer
Gamespy:
"A big step up from earlier games"
Gamespy menar att Civilization IV är ett fulländat strategispel som innehåller allt man kan önska sig. Världarna är oändliga och ändamålen för att vinna skiljer sig från omgång till omgång, vilket gör att återspelbarheten är långlivad då man ständigt måste ta olika beslut. Även här välkomnas det omgjorda gränssnittet då det anses göra spelförfarandet snabbare och mer okomplicerat än hos tidigare titlar i serien. Att spelet, samtidigt som det är väldigt stort, aldrig blir direkt svårkontrollerat gör att även nybörjare, som inte känner till serien eller ens genren, lätt kan komma igång. I enspelarläge finns enligt testaren inte mycket att klaga på och det flerspelarläge som finns är långt bättre än något tidigare i serien, men inte helt perfekt. Det kan bugga lite ibland men är aldrig så pass illa att det mer än bara pausar spelet. Källa: Till Gamespy
Super Play:
"Du kan få all information du vill"
Positiva kommentarer om det omarbetade gränssnittet hittar man även hos Super play. Det är lätt att komma igång och utföra olika saker i spelet, utan att de djupa bakgrundsmekanismer som utmärker ett strategispel med djup gått förlorade. För det finns tonvis med spelstatistik och detaljer att studera och ändra om i efter eget tycke, allt det som gör Civilization till Civilization, skriver testaren. Även här uppskattas de olika tillvägagångssätten som gör att det går att vinna med alla olika metoder, med krig eller med en mer pacifistisk inställning. För även om byggandet är en av grundpelarna i spelet så är det ju världsherravälde som är det ultimata målet, och för att ta sig dit finns så många olika vägar att spelet aldrig blir sig likt mellan omgångar. Källa: Super Play (SE), oktober 2005

Cirkapris

390 kronor

child

Produktfakta

Civilization IV är ett strategispel för PC som utvecklats av Firaxis Games och lanseras av 2K Games. Spelet går ut på att skapa och styra en civilisation genom den mänskliga historietiden för att bli den mäktigaste ledaren i världen. Det går att välja mellan 18 olika nationer och de flest historiskt kända ledarna i historien. Varje civilisation har sina karakteristika och beroende på val går det att ta över världen med våld, diplomati, kulturinflytande, teknisk dominans eller religion. I enspelarläge finns olika svårighetsnivåer att välja mellan och speltiden varierar enligt testarna från allt mellan 30 minuter till 30 timmar. Det finns även ett flerspelarläge med olika spelupplägg. PEGI har en rekommenderad minimiålder på 12 år. För att spela krävs minst en dator med Windows 2000/XP, 1,2 ghz processor, 256 mb ram, 1,7 gb hårddiskutrymme och ett 3d-grafikkort med 64 mb ram.

child