VW Cross Polo

060502 | Cross Polo är en välutrustad småbil med förhöjd markfrigång och en rad trevliga designdetaljer som underlättar livet i storstadsdjungeln. Någon terrängbil är den däremot inte.

Modell Betyg Pris Testkommentar
VW Cross Polo
-
154000
Tuff men trög

Volkswagen har bestämt sig för att lansera en rad högbyggda offroad-varianter av storsäljande modeller med tilläggsnamnet Cross, som ska ge associationer till offroadegenskaper och ett robustare utförande. Först ut att "crossifieras" är VW Polo. Konceptet innefattar 15 mm högre markfrigång, 17 tums aluminiumfälgar, skidplates i aluplast och skärmbreddare i avvikande färg. Men eftersom fyrhjulsdrift saknas undrar man om Cross Polo bara är en bluff. Svaret beror förstås på vad man är ute efter. Som citybil passar Cross Polo bra och där hade drivning på alla fyra i de flesta fall inte gjort så stor nytta. Det hindrar inte att man kan ha nytta av den generösa markfrigången, dimljusen fram och de sköna sportstolarna. En kort tur i snöslask visar att Crossen inte har bättre framkomlighet än en vanlig Polo.

Tuff men trög
Så länge man inte ger sig ut i terrängen fungerar konceptet alltså ganska bra. På motorväg blir det som i de flesta småbilar ganska bullrigt och de extrema lågprofildäcken i dimensionen 215/40 ZR 17 bidrar inte till att göra färden tystare. Däremot är chassit väl avstämt och bilen känns tajt i kurvorna utan att vara stötig. Allroad-stuket och testbilens "magma orange" färg gör att Cross Polo drar blickarna till sig och man behöver inte skämmas för att bilen försöker se tuff ut. Synd bara att starkaste motorn blir 1,4i på 75 hästkrafter. Det är hälften av motorstyrkan i nya Polo GTI, vilket ger en fingervisning om köregenskaperna. 0-100 på 14 sekunder känns som en evighet men då ska man komma ihåg att övriga motorval (1,4 Tdi och 1,2i) har ännu mindre effekt. Bryr man sig inte om effekt kan Cross Polo säkert bli en succé hos cityfolk med sinne för driftekonomi och trendig design.

Cross Polo i pressen
Vad säger andra testkällor om Cross Polo? Norska Bilmagasinet tycker att detta är en "morsom og trendy" livsstilsbil, om än lite långsam. Men att bilen trots allt kan passa ganska bra på fjället. Tyska Auto Motor und Sport jämför Cross Polo 1,4 Tdi med Fiat Panda 4x4, båda påfallande lika med orange lackering och tvåfärgade sportstolar. Trots att Panda faktiskt har drivning på alla fyra vinner Polo testet tack vare bättre utrymmen, köregenskaper och mer omfattande säkerhetsutrustning.

Bra köp?
Utrustningsmässigt saknar man inte mycket i Cross Polo. ESP är standard liksom takrails, fyra dörrar och läderratt. Klimatanläggning, farthållare och CD-radio är däremot tillval. Prispåslaget på cirka 20 000 kronor utöver vanliga Polo 1,4i Trendline känns inte helt omotiverat om man gillar Cross-konceptet.

Så gjorde vi
Bilen är provkörd på landsväg och motorväg, i stadstrafik samt på skogsvägar med lera och snö. Bedömningskriterier är komfort, prestanda, funktioner, design, kvalitet samt prisvärde.

Snabbfakta
Motor och drivning: 4-cylindrig bensinmotor 1,4 liter och 75 hk, max vrid 123 Nm vid 3800 r/min.
5-växlad manuell växellåda alternativt 4-stegs automat. Prestanda: 0-100 14,3 sekunder, toppfart 166 km/tim. Angiven bränsleförbrukning: 6,7 liter/10 km blandad körning. Bagagevolym: 270/1030 liter.
Tjänstevikt: 1120 kg. Tankvolym: 45 liter. CO2-utsläpp: 161 g/km.

Smartson kommer inte att delta i diskussionen då den är avsedd för våra besökare. Tänk på att din kommentar håller sig till ämnet, inte väcker anstöt samt har en respektfull ton. Du förbinder dig också att följa våra regler för kommentarer.

För varumärken

För testpiloter

Följ oss

Copyright © 2014 Smartson