Test av nio familjebilar Front shadow

Test av nio familjebilar

Bästa familjebilen

081110 | En bra familjebil är säker, rymlig och mångsidig, men för att möta dagens krav ska den också vara ekonomisk och miljövänlig. Det är en svår balansgång, men några bilar lyckas bättre än andra. Här testar vi nio familjebilar i olika storleksklasser för att se vilka som bäst motsvarar familjekraven.

Modell Betyg Pris Testkommentar
VW Golf Variant Tsi 140
19/25
200000
Budget-premium
Hyundai Santa Fé 2,2 Crdi
19/25
322000
En riktig suv
Kia Ceed sw 1,6 crdi
17/25
186000
Stor inuti, liten utanpå
Ford Focus 1,8 Flexifuel
16/25
186000
Mest körglädje
Citroën C4 Grand Picasso Hdi 138
20/25
253000
Mest familjebil
VW Tiguan Tdi 140
16/25
300000
En äkta stadsjeep
Volvo V70 2,0 Flexifuel
21/25
266000
Komfortkungen
Seat Altea XL 1,6 Multifuel
17/25
186000
Kinder-ägget
Skoda Fabia Kombi 1,9 Tdi
16/25
167000
Nygammal budget

Efter en intensiv testperiod står det klart att nya Volvo V70 är den bästa bilen i testet, medan Citroën Grand C4 Picasso utses till den bästa familjebilen. Volvo V70 har en överlägen kvalitetskänsla jämfört med övriga deltagare, men den är dyr och för många småbarnsfamiljer blir den mest intressant som begagnad. Citroën Grand C4 Picasso är den som i slutändan ger mest familjebil för pengarna och har ett bra pris, gott om utrustning och rejäla utrymmen. Alla moderna tekniska lösningar kan dock avskräcka dem som inte är vana vid Citroëns tänkande.

Seat Altea XL med sitt generösa baksäte och tilltalande ägarkostnader är ett bra exempel på goda utrymmen för mindre pengar. Man får dock stå ut med en hel del vägbuller och smal lastöppning. VW Golf Variant är tyst och har en fantastisk liten bensinmotor. Kvalitetskänslan är nästan i nivå med Volvo V70. Kia Ceed lockar med låga kostnader och bra utrymmen, men hänger inte med när det gäller komfort, dynamik och kvalitetskänsla. Det gör däremot VW Tiguan, en smådyr trendbil för cityfolk utan alltför stora fraktbehov. Skoda Fabia är en bra bil, men vid testtillfället fanns inte den lilla miljöklassade dieselmotorn. Bilen är i minsta laget om även vuxna ska kunna sitta bekvämt i baksätet. Hyundai Santa Fé är precis som Volvo V70 dyr att köpa och äga, men å andra sidan finns goda utrymmen, hög kapacitet och bra framkomlighet tack vare fyrhjulsdrift. I dagsläget inte det mest politiskt korrekta köpet.

Rond 1: Utrymmen
Utrymmen - CitroenUtrymmena i en familjebil förtjänar en egen rond. Det gäller framför allt baksäte och bagage. Eftersom en stor bil har bättre utrymmen än en mindre, har vi tagit hänsyn till yttermått och bilklass. En bil står ut i mängden och det är Citroën Grand C4 Picasso med tre stora platser i baksätet, plus två extrasäten. Lägg till ett generöst lastutrymme och högt i tak. Takrymd erbjuds också i Seat Altea, men det är testets små kombibilar och främst Kia Ceed som bjuder på mer plats än väntat. Volvo V70 lastar mest med fällda säten. Hyundai Santa Fé känns väl tilltagen inuti, även om lasthöjden är påtaglig. VW Tiguan har inte bättre lastvolym än de minsta kombivarianterna.
Rondvinnare: Citroën Grand C4 Picasso

Rond 2: Körglädje
Rond 2Körglädje är när bilen blir något utöver ett transportmedel. Motor och drivlina spelar en stor roll, liksom chassi och väghållning. Här lyckas Ford Focus bra, trots klen motor och en ordinär femstegad växellåda. VW Golf är ingen körglad bil men TSI-motorn är trevlig. Samma motor i Ford Focus chassi hade skapat en fin kombination. Volvo V70 och Seat Alteas flexifuelmotorer dras med samma syndrom som Ford Focus och lider av en allt för klen motor. Båda finns med starkare dieselmotorer vilket blir ett bättre, men inte lika ekonomiskt köp. Stora och tunga suv-bilar som Santa Fé blir av naturen inte särskilt körglada i vår jämförelse.
Rondvinnare: Ford Focus och VW Golf Variant

Rond 3: Miljö/Ekonomi
Rond 3I dagsläget är låg bränsleförbrukning och alternativa drivmedel högsta prioritet, både för samhället och för enskilda. Miljö och ekonomi hänger samman, men andrahandsvärdet påverkas även av kvalitet och status. Än så länge ger miljöbilsklassade bilar 10 000 kronor tillbaka vid privatköp. På senare tid har miljöaspekten i etanol ifrågasatts och dessutom blir servicen ofta dyrare med etanol. Med diesel får man inga skattemässiga fördelar, så länge bilen släpper ut mer koldioxid än 120 gram per kilometer. Men även en större diesel drar mindre och släpper ut mindre koldioxid än motsvarande bensinmotor. Kia Ceed och Skoda Fabia drar minst bränsle, följd av VW Golf Variant och Ford Focus. Bilarna från Seat och Citroën har ett lågt försäljningspris, men vissa frågetecken finns kring andrahandsvärdet. Seat Alteas miljöbilsklassning och långa serviceintervall bidrar dock till låga totalkostnader och ett gott miljöbetyg.
Rondvinnare: Seat Altea XL 

Rond 4Rond 4: Säkerhet och barnvänlighet
Få saker är viktigare än säkerheten för familjen. Med säkerhetsbetyg från Euro-NCAP och utifrån hur tillverkaren utrustat bilen kan vi få en ganska bra bild över hur väl bilen kan klara en olycka. Dels gäller att det är säkrare i en större bil än i en liten vid kollision, och dels att ju nyare bil, desto bättre säkerhetsnivå. Vår bedömning är att Volvo V70, VW Tiguan och Citroën Grand C4 Picasso står sig bäst med bland annat full pott i Euro-NCAP. Vi bedömer inte att någon av de testade bilarna är dålig på säkerhet. För samtliga utom Ford Focus kan främre airbag stängas av med nyckel och i Volvos fall är detta tillval.
Rondvinnare: Volvo V70 och Citroën Grand C4 Picasso

Rond 5: Mångsidighet
Rond 5Familjebilen ska fungera till och från jobbet, skolan och köpcentrat liksom på badsemester med full packning. Här gäller det att hitta den perfekta balansen mellan utrymmen, ekonomi, komfort och säkerhet. Den optimala graden av mångsidighet är kanske den svåraste delen i ett test. Men vi gör ändå ett försök. En kombi fungerar till det mesta och ju större den är, desto mer klarar den. Volvo V70 är svårslagen i det avseendet, trots att den inte är särskilt flexibel. Detsamma gäller Hyundai Santa Fé, som dessutom har terrängegenskaper. Citroën Picasso har bra kapacitet och är specialiserad på att just frakta familjen, vilket är en viktig faktor i detta test.
Rondvinnare: Citroën Grand C4 Picasso och Hyundai Santa Fé

/betyg/19.jpgVW Golf Variant Tsi 140 - Budget-premium

Omdöme: Det finns en byggkvalitet som går utanpå konkurrenterna i klassen. Bilen håller sig säkert på vägen men känns stum i förhållande till Ford Focus. Samtidigt är den tystare. Förarmiljön är bekväm men stram och i baksätet är det något trångt på höjden. Den lilla Tsi-motorn är en pärla och det är inga problem att komma ner mot 0,6 liter per mil vid snålkörning. DSG-lådan är ett vettigt alternativ till en vanlig automatlåda. Bra komfort under långkörning, men bara halvbra utrymmen gör att Golf Variant trots allt känns något begränsad som familjebil.
Cirkapris: 200000 kronor

VW Golf Variant

 

/betyg/19.jpgHyundai Santa Fé 2,2 Crdi - En riktig suv

Omdöme
: Santa Fé har vuxit till sig, tyvärr även prismässigt och vill man ha bilen 7-sitsig måste man köpa den dyraste versionen (Exclusive). Som familjebil gör den sig bra och det är inga problem att få in både en och två barnvagnar i lastutrymmet. Förarstolen bjuder på god överblick och trygghet bakom ratten. Baksätet räcker för två vuxna och en bakåtvänd barnstol. Motorn brummar tryggt, men är inget under av körglädje. Kvalitetskänslan är bra förutom fusk-trä och fusk-aluminium. Ljudet från stereon är under all kritik och instrumentpanelens blå ljus kan bli påfrestande i mörker.
Cirkapris: 322000 kronor

Hyundai Santa Fe

 

/betyg/17.jpgKia Ceed Sw 1,6 Crdi - Stor inuti, liten utanpå

Omdöme: Kvalitetskänslan i Kia Ceed är godkänd men inte i samma klass som VW Golf Variant. I dieselversion är inte Ceed särskilt billig, men har bra utrymmen trots nätta yttermått. I baksätet sitter både vuxna och barn bra, men sätena är korta och lite stumma. Till detta kommer att ljudnivån är behagligt låg. Ceed är pigg och hyfsat snål med dieselmotor, men tyvärr är växelväljaren för sladdrig. Kia lyckas överlag väl och även om den inte direkt kan kategoriseras som budgetbil får den anses prisvärd.
Cirkapris: 186000 kronor

Kida Ceed

 

/betyg/16.jpgFord Focus 1,8 Flexifuel - Mest körglädje

Omdöme
: Ford Focus är den sportigaste bilen i detta test, inte tack vare den klena flexifuel-motorn utan för det fina chassit och vägkänslan. Sportstolarna är sköna men smala. Baksätet fungerar för tre barn eller två vuxna. Utrymmena är i paritet med Golf Variant och Ceed, men 17-tumsfälgarna bidrar till ett onödigt högt däckbuller. Focus har lagom avvägda former, men kvalitetsintrycket invändigt kunde vara bättre, särskilt jämfört med Ford Mondeo och VW Golf Variant som inte kostar mycket mer, trots starkare motor.
Cirkapris: 186000 kronor

Ford Focus

 

/betyg/20.jpgCitroën C4 Grand Picasso Hdi 138 - Mest familjebil

Omdöme
: Att kliva in i Grand C4 Picasso är som att sätta sig bakom ratten på en rymdfärja, med ungefär lika hög inlärningskurva. Du har en mycket god överblick genom stora glasytor och instrumenteringen är raktigenom högteknologisk. Bak sitter alla bra i separata stolar. Solskyddsgardiner i baksätet är välkommet liksom panoramataket. Körupplevelsen med Egs-växellådan är ganska speciell. Körmässigt uppträder Picasso stabilt och motorn räcker till men hade tjänat på en manuell växellåda. Att bilen är sjusitsig vid behov bidrar till hög kapacitet.  
Cirkapris: 253000 kronor

Citroen

 

/betyg/16.jpgVW Tiguan Tdi 140 - En äkta stadsjeep

Omdöme
: Det som kännetecknar VW Tiguan är enkelt handhavande och genomtänkta funktioner. Det kompakta formatet fungerar bra, jämfört med Hyundai Santa Fé känns dock Tiguan som en låtsas-suv. Kombinationen kan ändå locka, fram till dess att man ska lasta in barnvagnen eller semesterprylarna. Interiören ger ett strikt och sportigt intryck, men komfortmässigt kan Tiguan inte mäta sig med Volvo V70 och Grand C4 Picasso trots skjutbart baksäte. För cirka 300000 kronor hade vi större förhoppningar, men Tiguan är ändå en kvalitativ bil med bra köregenskaper och mer politiskt korrekt än en fullstor stadsjeep.
Cirkapris: 300000 kronor

VW Tiguan

 

/betyg/21.jpgVolvo V70 2,0 Flexifuel - Komfortkung

Omdöme
: Volvo V70, folkhemsklassikern med lagom stora utrymmen och hög säkerhet. Volvo har tagit det mesta som var bra med föregångaren och gjort en bil med nya tekniska finesser. Baksätet är bättre tilltaget. Byggkvaliteten håller närmast kassaskåpskänsla jämfört med övriga testbilar. V70 är lika väl anpassad till att lämna barn på skolan, åka till jobbet och på långsemester. Av de versioner vi har provat är D5 trevligast men ganska dyr. 2,0 Flexifuel är klart billigare, men irriterande klen på låga varv. Det blir också tätt mellan tankningarna då man lätt gör av med 1,3 liter E85 per mil.
Cirkapris: 266000 kronor

Volvo V70

 

/betyg/17.jpgSeat Altea XL 1,6 Multifuel - Kinderägget

Omdöme
: Med Altea vill Seat kombinera olika egenskaper som sportighet, utrymmen och familjevänlighet med stort bagageutrymme och gott om plats i baksätet. Föraren sitter högt med god överblick. Altea är lite högre än många andra bilar och lastar det mesta ganska enkelt. Samtidigt är lastöppningen trång och test-barnvagnen (Kronan) fick inte plats. På vägen går Altea stabilt, men med mycket vägbuller. Etanolmotorn känns klen, medan tvålitersdieseln på 170 hk är rivigare och hyfsat snål. Hastighets- och varvmätare är svåra att läsa av och inredningen känns inte direkt lyxig. Totalt sett en bra och prisvärd allroundbil för familjen, men kolla först att barnvagnen får plats!
Cirkapris: 186000 kronor

Seat Altea

 

/betyg/16.jpgSkoda Fabia Kombi 1,9 Tdi - Nygammal budget

Omdöme
: Fabia har genomgått ett litet ansiktslyft sen förra versionen och framstår som ett prisvärt och bra val i småbilsklassen. Fabia är dock ingen bil som folk vänder sig om efter på gatan. Dieselversionen på 1,9 liter erbjuder bra kraft, men den surriga bensinmotorn på 1,4 liter som vi också provkört är i klenaste laget. Insidan är funktionell men halvtrist. Det mesta går i grått men reglagen är tydliga. Utrymmena är i stort sett bra förutom knäutrymmet bak. Det som imponerar är att bagageutrymmet sväljer hela 480 liter. Mycket bil för pengarna.         
Cirkapris: 167000 kronor

Skoda Fabia Kombi

 

Så gjorde vi

Samtliga bilar har körts 1-2 veckor i stadsmiljö och på landsvägar. Bilarna var försedda med dubbfria vinterdäck då testet genomfördes. Betyget baseras på design, kvalitet, kapacitet, sitt-/ljudkomfort och prisvärde. Förutom att ge bilarna ett slutbetygbetyg har vi även ställt dem mot varandra i fem olika ronder där vi i varje omgång utser rondvinnare.

child

Köpinfo

VW Golf
Länk

Hyundai
Länk

Kia
Länk

Ford
Länk

Citroen
Länk

VW Tiguan
Länk

Volvo
Länk

Seat
Länk

Skoda
Länk

child
Smartson kommer inte att delta i diskussionen då den är avsedd för våra besökare. Tänk på att din kommentar håller sig till ämnet, inte väcker anstöt samt har en respektfull ton. Du förbinder dig också att följa våra regler för kommentarer.