Volkswagen Tiguan_front shadow

Test - Volkswagen Tiguan

Stark lillebror

110711 | Med tuffare form och nya kraftfulla motorer är nästa generation Volkswagen Tiguan ännu mera lik sin storebror Touareg.

Volkswagen Tiguan_betyg

Bilen har ett populärt format och finns nu med ännu fler moderna system som trötthetsvarnare och lane assist som håller en ”på spåret”. Bilen är en trevlig bekantskap som visar upp sitt tuffa jag och sina stora muskler. För stark är den, dragvikten ligger på upp till 2 500 kg.

Finns i två versioner 
En modelltyp som har blivit mycket populär de senaste åren är den betitlade kompakt SUV:en. Många önskar sitta lite högre och ha det rymligare utan att det blir för stort. Något som varit efterlängtat efter flera år av vargavintrar är en bil som levererar kraft och styrka tillsammans med fyrhjulsdrift. Utbudet av kompakt SUV:ar har ökat och många bilmärken har idag en sådan modell,då det lockar alltfler kunder.

Volkswagen Tiguan_2

Volkswagens Tiguan är ingen nykomling eftersom den kom redan år 2007. Modellen är ytterst populär och den fjärde bäst säljande personbilen hos Volkswagen efter Golf, Polo och Passat. I Tyska Wolfsburg har det byggts 700 000 exemplar sedan starten och i Sverige har det levererats 7 018 exemplar till kund sedan januari 2008 till maj 2011.

Den nya generationen Tiguan finns att välja i två versioner beroende på om man vill ha en sportig touch eller om man gillar den mera terränggående looken. Varianterna heter Sport & Style och Track & Field med detaljer som utmärker respektive vinkling. Till den sportiga varianten finns bland annat matta krominlägg längs de yttre dörrpanelerna och dekorpanel Silver metallic i dörrarna. Till off-road looken finns svarta dekorlister runt fönstren och svart takreling. De varianter som Volkswagen själva tippar som storsäljarna är TSI 160 samt TDI 140, båda med Sport & Style looken.

Kvalar inte in under miljöbilsgränsen
Sammanlagt finns det fem olika motorer att välja mellan, tre bensin och två diesel. Synd är att ingen av dem kvalar in under miljöbilsgränsen. Alla bensinmotorer är överladdade, 4-cylindringa och med direktinsprutning. Den minsta heter TSI 160 och är på 1,4 liter och har en förbrukning på 7,6 liter/100 km och CO2-utsläppet ligger på 178 g/km. Mellanmotorn heter TSI 180 och är på 2,0 liter. Även den största motorn, med namn TSI 211, är på 2,0 liter men här har man skruvat till det lite extra så man får ut 211 hk. Förbrukningen och utsläppet ligger på samma nivå för båda som är 8,5 liter/100 km och CO2-utsläppet 199 g/km.

På dieselsidan finns två direktinsprutade turbodieselmotorer där den minsta heter TDI 140. Den är på 2,0 liter och har Bluemotion technology så den är utrustad med start/stopp-system och energiåtervinning. Bränsleförbrukningen blir låg eftersom den ligger på 5,8 liter/100 km och CO2-utsläppet är 150 g/km vid manuell växellåda. Den vridstarkaste av dem alla på 350 Nm vid 1 750-2 500 r/min är TDI 170 som också är på 2,0 liter och har 30 hk mer än den mindre dieselmotorn. Förbrukningen ligger på 6,0 liter/100 km och CO2-utsläppet på 158 g/km. Samtliga siffror är tillverkarens uppgifter och gäller vid blandad körning.

Kraften räcker till
Det självklara valet för testkörningen blev den lilla dieselversionen med 140 hk. Just för att jag var nyfiken på om den räcker till rent kraftmässigt. Dessutom är det den motor som har lägst förbrukning och som är tippad att bli en av storsäljarna i Sverige. Jag har alltid varit lite svag för manuella växellådor eftersom det är roligare körning med en sådan. Just den här modellen är utrustad med Volkswagens kända DSG-växellåda. Den är riktigt fin att köra med och det går både att köra på automat men också manuellt. Dessutom är den utrustad med växelpaddlar som gör äventyret lite extra roligt när vägarna bjuder in till en mera lekfull körning.

Volkswagen Tiguan_1

Kraftmässigt jobbar motorn bra i samspel med fyrhjulsdriften utan att ge en ansträngd känsla när vi far upp i de Österrikiska alperna på smala grusvägar. Har man som mål att kunna dra släp med sin bil är detta en god dragare som får dra upp till 2 500 kg om man har Track & Field versionen vilket är maffigt med tanke på storlek av bil. Men då behövs ett extra E på körkortet en så kallad BE-behörighet som betyder att man får dra med tungt släp. Har man bara B-behörighet är det 1 250 kg som gäller just för den motorn.

Fickparkering har aldrig varit roligare
Kupén tar inte in mycket vägljud och start/stopp-funktionen är effektiv utan fördröjning. Innermiljön känns trevlig och en av de första detaljerna jag uppmärksammar och känner som positivt är att växelspaken till DSG-växellådan är utbytt. Nu har den ett mer slimmat snyggt utseende, i den tidigare modellen var spaken stor och klumpig vilket resulterade i ett omodernt utseende. Överlag är den sig ganska lik fast med en modernare touch och ny ratt. Har man det nyckellösa systemet sitter start/stopp-knappen precis framför växelspaken, lite lätt till vänster.

Formen är förändrad men inte drastiskt, på fronten ser man särskilt tydligt att den visar ännu mer nära släktskap med storebror Touareg. På bakdelen är de runda baklyktorna borttagna och där är nu en slimmad form. I fronten är det skillnad på de olika versionerna då Sport & Style klarar en maximal rampvinkel på 18 grader och den mer offroad-betonade looken klarar upp till 28 grader.

Ett system som jag tycker är en riktig höjdare som går att välja till på den här bilen är nya versionen park assist 2.0. Fickparkeringar har aldrig varit så roliga som nu, det är bara att aktivera systemet och sedan följer man instruktioner för när man ska gasa och bromsa. Den har nu också två funktioner, en för fickparkering när bilar står efter varandra och en för när  bilen ska backas in i en ficka. Det är lätt som en plätt och just för att det är så roligt är de  nästintill att jag letar tillfällen att få parkera.

Nytt är också att den bland annat finns med trötthetsvarnare, light assist och lane assist. Utrymmesmässigt sitter man bra och bekvämt både i fram och i bak, storleken på bagage är som tidigare något begränsat då bagageutrymmet fyller 470 liter, 1 510 liter med baksätet nedfällt. Priset för nya Tiguan startar på 249 900 kronor för den minsta bensinmotorn och den mest kostsamma med den vridstarka stora dieselmotorn ligger på 324 900 kronor.


Produktfakta
VolVolkswagen Tiguan TDI 140 BlueMotion Technology
Motor:4-cylindrig direktinsprutat turbodieselmotor, 1 968 cm3. Effekt 140 hk @ 4 200 r/min. Vrid 320 Nm @ 1 750 r/min.
Drivning: Fyrhjulsdrift 4Motion, 6-växlad manuell låda/7-stegad DSG.
Förbrukning: 5,8 l/100 km (man) 6,0 l/100 km (DSG) blandad körning.
CO2: 150 g/km (man) 158 g/km (DSG).
Prestanda: 0–100 km/h 10,2 s både man & DSG, toppfart 190 km/h (man) 188 km/h (DSG).
Tjänstevikt: 1 651 kg (man) 1 665 kg (DSG).
Dragvikt: 2 200 kg Sport & Style, 2 500 kg Track & Field.
Mått: (längd/bredd/höjd) Sport & Style 442/181/170 cm, Track & Field 443/181/170 cm.
Bagagerumsvolym: 470-1 510 l.
Pris: 299 900 kr (man) 314 400 kr (DSG).
Läs mer på: www.volkswagen.se

Smartson kommer inte att delta i diskussionen då den är avsedd för våra besökare. Tänk på att din kommentar håller sig till ämnet, inte väcker anstöt samt har en respektfull ton. Du förbinder dig också att följa våra regler för kommentarer.