Sök
Test - BMW X1 xdrive 23d

Test - BMW X1 xdrive 23d

Liten bil, stort pris

2010-01-29

Nya X1 är kompakt, men tack vare lyckad formgivning ser den ändå stor ut. Priset ligger i nivå med 3-serien, men körupplevelsen är en annan.

Modell Betyg Pris Kommentar
BMW X1 19/25 424000 Välj vanliga däck

Inledning

Liten bil, stort pris
Less is more. Den tanken ligger nära till hands när man betraktar de små livsstilssuvar som blivit så populära hos den burgna och klädsamt miljömedvetna medelklassen. Modeller som Volvo XC60 och Mercedes GLK är betydligt mer populära än sina mastodontsyskon, samtidigt som de mindre stadsjeeparna blir ett mer naturligt steg uppåt från en mindre citybil. BMW vill göra något liknande med nya X1, som storleksmässigt kan jämföras med 3-serie kombi. Prismässigt ligger den också i paritet med 3-serien, snarare än lilla 1-serien. Liksom alla BMW går den att utrusta ganska mycket. Det borde kanske heta Less is more expensive? Eller vad sägs om en fyrhjulsdriven småbil för en halv miljon? Med navigator och glastak, men ändå.

BMW X1 4

Välj vanliga däck
BMW X1 1De flesta som har testat X1 ställer den mot X3 vilket jag tycker känns lite orättvist. X3 har några år på nacken men erbjuder en mer vuxen körkänsla och större motorer. Vi har kört X1 med starkaste dieselmotorn på 204 hk och 400 Nm. Den är standardutrustad med steptronic automat och xdrive fyrhjulsdrift. Vidare finns hdc eller hjälpsystem för körning i branta backar och punkteringssäkra däck som standard. De senare har fått mycket kritik och jag är beredd att instämma. Visst, det ger en känsla av trygghet. Men däcken är spårkänsliga och körningen blir inte så där avslappnad som man önskar. En annan kritiserad BMW-innovation är iDrive som jag dock tycker funkar bra i X1. Systemet med en ratt i mittkonsolen följer med navigationspaketet för 27000 kronor. Då får man också en utmärkt bildskärm i äkta bredbildsformat.



Rum med utsikt
BMW X1 5Andra tillval som kan vara värda att överväga är glastaklucka för 13900 och xenonljus för 6200 kronor. Tillsammans med stora backspeglar och lite, lite högre sitthöjd än i vanliga personbilar blir sikten utåt bra både i dagsljus och mörker. Däremot är 7500 för parksensorer i mastigaste laget, liksom klimatautomatik för 5700 kr i en bil som kostar 370 000 kronor i grundutförande. Metallic och läderklädsel är dock billigare här än i BMW:s större modeller. Testbilens 521775 kronor är mycket pengar, men X1 gör anspråk på mycket. Däribland framkomlighet, säkerhet och körglädje i nivå med de bästa. Utrymmen finns inte i överflöd. Fast vad kan man vänta sig av en livsstilsbil? BMW:s PR-chef Michael de Geer menar att många köper X1 som andra- eller tredjebil, vilket säger en del om användningsområdet. Formmässigt har BMW X1 fått helt egna former som förenar det bästa från 1- och 3-serien, utan synbara drag av gamla X3 eller X5.



Bra köp?
BMW X1 2Jag kan säga direkt att jag inte skulle ge en halv miljon för en X1. Grannar och fruar må vara impade, men jag är lite för bekväm för den småstötiga och småtrånga minisuven. Har man kört Toyota Landcruiser och VW Touareg blir X1 lite av en plojgrej. Däremot kunde jag tänka mig en enklare X1 18d med enbart bakhjulsdrift (s-drive). Som andra- eller tredjebil alltså....

Så gjorde vi

Smartsons Marcus Bergh har provkört BMW X1 under vintern 2009.

BMW X1 xdrive 23d
Modell: femdörrars kompaktsuv med fem sittplatser.
Motor: turbodiesel, 204 hk resp 400 Nm.
Drivning: fyrhjulsdrift, 6-växlad steptronic automat.
Prestanda: 0-100 7,3 sek, toppfart 205 km/tim.
Förbrukning: 0,63 liter per mil, koldioxid 167 gram/km.
Övriga versioner: 18d s-drive, 20d x/s-drive, 28i x-drive.
Mått: 445x179x154 cm
Bagagevolym: 429 liter

Betyg BMW X1
Design 5
Kvalitet 4
Kapacitet 4
Komfort 3
Prisvärde 3
Summa 19/25