Familjebilar - Duell shadow

Test - Mazda 5 vs. Chevrolet Orlando

Skjuts för sju – Mazda 5 vs. Chevrolet Orlando

110411 | Blev sportlovet droppen för familjens slitvarg kombin? När barnens vänner ska med krävs ofta fler än fyra passagerarplatser.Vi testar om Mazda 5 och Chevrolet Orlando räcker till.

Här är två exempel på sjusitsiga minibussar, där vissa sittplatser är av nödkaraktär och bagageutrymmet blir skralt med full besättning.

Minibuss, familjebuss eller MPV (Multi Purpose Vehicle). Kärt barn har många namn. Och det finns många modeller på marknaden, i lite varierande storlekar. Testade Mazda 5 är exempelvis 23 centimeter kortare än Volvo V70, ändå finns här sju sittplatser. Det ska framhållas direkt att mittensätet i andra raden är av nödkaraktär, precis som de ur golvet uppfällbara stolarna längst bak. Och med sju personer ombord får bara en person plats för sina pjäxor i bagageutrymmet.

INTERIÖR CHEVROLET
LÄTT ATT KÄNNA IGEN SIG. Den som kör nyare Saab eller Opel känner igen sig, flera komponenter är likadana. Här är lyxversion med pianosvart dekor, navigator och skinnklädsel. Bakom knapparna under skärmen finns ett lönnfack.Orlando_2

BAKIFRÅN CHEVROLET
ORLANDO SER MER UT SOM EN SUV. Mindre sluttande huv och hög bagagelucka. Tyvärr bli det högt att lasta in, dörren borde vara större och gå längre ner. Rak taklinje hela vägen bakåt ger bra rymd i kupén.

Orlando_1

LAST CHEVROLET
LASTYTAN BLIR HELT PLAN när sätena fälls ner i golvet. Men det blir väldigt grunt under insynsskyddet, en stor nackdel. Höga ryggstöd i andra raden ger instängd känsla längst bak. Bra ben- och fotutrymme på andra raden.Orlando_3

INTERIÖR MAZDA
FUNKTION GÅR FÖRE FLÄRD. Det ser inte så häftigt ut men kvaliteten brukar ligga på topp i Mazda-modeller. Reglagen är stora och tydliga, förvaringsfacken tillräckligt många och väldisponerade. Takstolparna något siktskymmande.
Mazda_1

BAKIFRÅN MAZDA
NEJ BILEN ÄR INTE KROCKAD. Karossidorna har flera veck som ska likna sanddynor, det ser märkligt ut ur vissa vinklar. Skenorna för skjutdörrarna gör att baklamporna hamnar lång ner. Mazda 5 är mer lättlastad än Orlando.

Madza_2

LAST MAZDA
Stolarna i sista raden är små, mittenplatsen hög och hård. Men den kluriga konfigurationen ger en flexibel lösning som är användbar. Något mer lastyta bakom tredje sätesraden jämfört med Orlando.

Mazda_3

  

ROND 1
Ekonomi
Orlando är ingen ”jänkare”. Det GM-ägda märket har slagits samman med sydkoreanska Daewoo och bilen byggs i Seoul. Priset är konkurrenskraftigt, att addera utrustning svider inte heller. Automat kostar 12 000 kr men kräver en högre utrustningsnivå, totalt 246 900 kr. Tänk på att automat drar mer och således ger högre skatt. Mazda 5 med manuell låda kostar 2 086 kr/år jämfört med Orlando med automat som kostar 4 534 kr/år.
Mazda 5 finns i tre utrustningsversioner, samtliga rejält dyrare än Orlando trots mindre motor. Automat erbjuds ej. Summan av tio exempelreservdelar för Mazda 5 blir 24 854 kr samt 23 317 kr för Orlando. Mazda 5 har serviceintervall på ett år/2 000 mil. Efter tre år/6 000 mil har service för Mazda 5 kostat 7 290 kr. Orlando ska in varje 1 500 mil vilket efter tre år/6 000 mil kostat hela 17 230 kr.
Båda bilarna har treårig vagnskadegaranti och treårig nybilsgaranti. Det senare snålt när andra märken erbjuder upp till åtta års nybilsgaranti.
Vinnare: Chevrolet Orlando

ROND 2
Utrymme
Mazda 5 har tillsammans med Ford C-Max Grand som är systerbil även om det inte syns interiört eller exteriört, en unik funktion i klassen: Skjutdörrar bak. Dörrarna är visserligen rätt tunga, men oj så passande på trånga parkeringsplatser. Elstyrning kräver högsta utrustningsnivån, borde åtminstone vara tillval oavsett version.
Mittenplatsen på andra raden kan fällas ner i stolen till vänster, samtidigt som ryggstödet vrids ner till armstöd. Ur stolen till höger kan förvaringslösning som hamnar mellan ytterplatserna trollas fram. Smart. Men som sittplats är mittplatsen inte mycket värd, hård och hög.
Orlando har en mer vuxen mittenrad men utan flexibilitet. Ryggstöden kan lutas men soffan borde varit skjutbar.
Sitta på sista raden gör du helst i Mazda 5. I Orlando blir det instängt på grund av små sidorutor och högt ryggstöd på mittenraden. Mazda 5 är luftig, om mittplatsen viks undan. Mazda 5 sväljer lite mer last med sju resenärer ombord, med betoning på lite.
Vinnare: Mazda 5

ROND 3
Körglädje/komfort
Totalt 115 hästkrafter i testade Mazda 5, det låter klent. Men en diesel har bra vridmoment, 270 Nm i det här fallet, så bilen marscherar på över förväntan. Den sexväxlade manuella lådan är lättarbetad och har en mycket skön mekanisk känsla. Det infinner sig faktiskt viss körglädje, bussformatet till trots.
Trots teknikdelningen med Ford C-Max Grand saknar Mazda 5 en del utrustning som tysken har. Till exempel komfortblinkers, backstartshjälp, tvåzons klimatanläggning, elektrisk baklucka och 220V-uttag. Sätesvärmen i Mazda 5 har bara ett läge, i C-Max Grand fem lägen. Armstöden på framstolarna och ytterplatserna i mittenraden uppskattas dock mycket.
Orlando delar bottenplatta med flera Opel-modeller men känns långt mindre sofistikerad. Det slamrar osnyggt i hjulhusen och fjädringen jobbar klumpigt. Men att motorn är starkare märks snabbt. Testbilen har automat som gör körningen avslappnad.
Vinnare: Mazda 5

ROND 4
Miljö
Trots små dieslar kvalar ingen av modellerna in som miljöbil, enligt rådande definition. Nya miljöbilskrav kommer redan vid årsskiftet, pinsamt att inget offentliggjorts ännu. De enda miljöbilarna i klassen är gasbilarna Opel Zafira och VW Touran samt etanoldrivna Renault Grand Scénic.
Mazda 5 är snålast och ska snitta 5,2 l/100 km (138 g CO2/km). Orlando har en uppgiven snittförbrukning på 6,0 l/100 km (159 g CO2/km) med manuell låda. Många tillverkare har automatlådor som gör motorerna snålare, inte Chevrolet. Med automat blir snittet 7,0 l/100 km (186 g CO2/km) vilket känns omodernt.
Ingen av bilarna har växlingsindikator eller stopp/start-system. Ingen större förlust då stopp/start i praktiken inte har någon inverkan, utan bara slipar siffror i körcykeln.
Både Chevrolet och Mazda erbjuder bensinmotorer som alternativ. Ingen av dessa har turbohjälp vilket gör motorerna svaga gällande vridmoment.
Vinnare: Mazda 5

ROND 5
Säkerhet
Varken Chevrolet Orlando eller Mazda 5 har krocktestats av den oberoende organisationen Euro NCAP. Men det skulle förvåna om det inte blir full pott, fem stjärnor, för båda bilarna. Mazdas senaste modeller har lyckats bra och Chevrolet nya modeller har högst betyg i respektive klass.
Det finns dock orosmoln kring biltypen av den art som inte belyses i laboratoriets krocktester. Deformationszonen bakom tredje sätesraden är i det närmaste obefintlig. Konsekvenserna av en påkörning av bakifrån, speciellt av ett högt fordon, kan få otäcka konsekvenser. Säkerheten blir bättre en storleksklass upp.
Orlando och ”femman” har de elektroniska säkerhetssystem man kan förvänta sig. ISOFIX-fästen finns också och passagerarkudden går att stänga av på båda bilarna.
I slutändan förlorar Orlando på en viktig punkt. Sidokrockgardinen på denna modell sträcker sig bara till andra sätesraden. I Mazda 5 har även tredje raden krockgardin, vilket värderas högt.
Vinnare: Mazda 5

Orlando_5
Orlando - Utrymme 

Mazda_5

Mazda - Utrymme  

CHEVROLET ORLANDO
Modell: LT 2,0D
Motor: Diesel, 4-cylindrig radmotor, 1 998 cm3, turbo. Effekt 163 hk @ 3 800 r/min. Vrid 360 Nm @ 2 000 r/min.
Drivning: Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda eller 6-stegad automat.
Förbrukning: 6,0 l/100 km (ECE blandad körning).
CO2: 159 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h 10,0 s, toppfart 195 km/h.
Tjänstevikt: ca 1 655 kg.
Maxlast: ca 485 kg.
Dragvikt: 1 806 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd/axelavstånd) 465/184/163/276 cm.
Bagagerumsvolym: 89–1 487 l.
Pris: 224 900 kr.
Läs mer på: www.chevrolet.se

MAZDA 5
Modell: 1,6 DE
Motor: Diesel, 4-cylindrig radmotor, 1 560 cm3, turbo. Effekt 115 hk @ 3 600 r/min. Vrid 270 Nm @ 1 750 r/min.
Drivning: Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.
Förbrukning: 5,2 l/100 km (ECE blandad körning).
CO2: 138 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h 13,7 s, toppfart 180 km/h.
Tjänstevikt: ca 1 572 kg.
Maxlast: ca 553 kg.
Dragvikt: 1 200 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd/axelavstånd) 459/199/162/275 cm.
Bagagerumsvolym: 158–780 l.
Pris: 242 900 kr.
Läs mer på: www.mazda.se

Smartson kommer inte att delta i diskussionen då den är avsedd för våra besökare. Tänk på att din kommentar håller sig till ämnet, inte väcker anstöt samt har en respektfull ton. Du förbinder dig också att följa våra regler för kommentarer.