Sök
VW Eos

VW Eos

Glidare med kvalitet

2006-06-12

En fyrsitsig sportcoupé som andas kvalitet och som svidar om till cabriolet på 25 sekunder. Testarna gillar den femdelade takkonstruktionen, vars mittdel är separat öppningsbar.
Testkälla Betyg Kommentar
Autobild - “Balanserad och odramatisk”
Vi Bilägare - “Riktningsstabil landsvägsglidare”
Auto Motor & Sport - “Ett fynd för priset”
Autocar 3,5/5 ”Expensive compared with rivals”

Vad tycker testarna?

Testarna är på det hela taget mycket nöjda med VW Eos. De gillar särskilt den femdelade takkonstruktionen som känns gedigen, samtidigt som den arbetar tyst och snabbt. Dessutom rymmer taket en genomskinlig och öppningsbar mittdel, något som testarna uppskattar. Alla menar vidare att bilen framför allt lämpar sig för att cruisa med, men samtidigt gör den inte bort sig under tuffare förhållanden. Gången beskrivs som balanserad och komforten anses bra. Bilens yttre design får goda vitsord medan interiören beskrivs som intetsägande men gedigen. Överlag är kvalitetskänslan hög, även om testarna kritiserar karosstyvheten, vindbruset och baksätet.

Autobild

“Balanserad och odramatisk”

VW Eos sidanAuto bild menar att den här modellen har alla chanser att bli en storsäljare. Jämfört med de närmaste konkurrenterna erbjuder den åtskilliga fördelar, framför allt när det gäller utrymme, funktion och stabilitet. Den femdelade takkonstruktionen beskrivs som utmanande och gedigen. Taket fälls ned genom en knapptryckning och på 25 sekunder viker det ihop sig och försvinner ned i bagageutrymmet. Proceduren fungerar bra. Med en genomskinlig och öppningsbar mittdel fungerar den bra i såväl coupé- som cabläge. Som coupé anses den solid och den genomtänkta aerodynamiken håller virvelvindarna stången i cabläge. Även om vägen är både kurvig och ojämn är gången lugn och balanserad. Förarmiljön bedöms inte vara så värst iögonfallande. Sammantaget imponerar emellertid denna året-runt-cab med både dynamik och vardagsnytta.

Källa: Auto Bild (SE), nr 2 2006

Vi Bilägare

“Riktningsstabil landsvägsglidare”

Vi Bilägare är imponerade av hur snabbt VW Eos förvandlas från coupé till cab. Det femdelade taket fälls ned på ett lagom diskret vis, men konstruktionen kräver mycket plats på bredden och tar utrymme från baksätet. Testaren gillar den flexibla lösningen med både sollucka och fällbart tak. Designmässigt ger bilen ett smakfullt och gediget intryck. Köregenskaperna beskrivs som stadiga och bekväma, bilen liknas vid "en riktningsstabil landsvägsglidare" snarare än en "kurvhungrig sportvagn". Testaren menar också att en del karossrörelser kan skönjas med taket nere. På det hela taget anses komforten bra; fjädringen anses behaglig och ljudnivån okej. Vid högre hastigheter uppstår dock ett visst vindbrus. Ur säkerhetssynpunkt är det ett minus att bilen saknar sidokrocksgardiner. Plus däremot för priset.

Källa: Vi Bilägare (SE), nr 8 2006

Auto Motor & Sport

“Ett fynd för priset”

VW Eos interiörAuto Motor & Sport tycker att VW Eos ger ett lite väl diskret intryck, speciellt i coupéläge. Ändå tycker testaren att utformningen i stort känns både balanserad och klassisk. Förarplatsen uppfattas som rymlig, vilket delvis har att göra med den genomskinliga mittdelen av taket. Med solluckan öppen uppstår en irriterande turbulens i bilen. VW har löst detta på ett lika enkelt som funktionellt sätt genom en vindavvisare i vindrutans överkant. Testaren gillar att vindrutan i cabläge slutar långt framför föraren, till skillnad från många andra plåtcabrioleter. Dock leder denna lösning till mer turbulens i bilen. Baksätet anses hyfsat rymligt, men ryggstöden är lite väl upprätta. Körmässigt upplevs bilen som mjuk, även om vissa karossrörelser kan anas. Versionen med bensinturbo går tyst och fint, samtidigt som den ger strålande prestanda. Allt som allt menar testaren att denna prisvärda bil vinner i längden med sin ovanligt fina kvalitetskänsla.

Källa: Auto Motor & Sport (SE), nr 11 2006

Autocar

”Expensive compared with rivals”

VW Eos bakAutocar skriver att den raffinerade takkonstruktionen erbjuder både säkerhet och året-runt-användning. Designmässigt karaktäriseras Eos av balanserade proportioner och den ser enligt testaren lika bra ut i cab- som i coupéläge. Interiören bedöms däremot som ganska sjaskig. Det unika soltaket uppskattas dock och bilen är framför allt gjord för att cruisa med, något som den gör sällsynt bra. Den gör dock inte bort sig heller under tuffare förhållanden. Fjädringen anses bra och chassit känns mycket stabilt. Även om bilen är rymlig menar testaren att den knappast kan kallas för en riktig fyrsitsare. Baksätet är nämligen både trångt och obekvämt. Däremot får bagaget beröm för sin stora volym. Takkonstruktionen arbetar föredömligt tyst vid på- och avtagning, en procedur som sätts igång via en knapp i kupén och bara tar 25 sekunder. I cabläge uppstår en viss turbulens i bilen, vilket dock kan minskas med diverse tillval. Testarens huvudsakliga invändning mot bilen är det i konkurrensen höga priset.

Källa: Autocar (GB), nr 22 2006

Cirkapris: 281000 kronor

Produktfakta: VW Eos är en kombinerad coupé/cabriolet med fyra dörrar och femdelad takkonstruktion i aluminium. Den kommer i versionerna 2,0 TDI, 2,0 FSI och 2,0 TFSI med 140, 150 respektive 200 hk, samtliga med sexstegad manuell växellåda och alla utom 2,0 FSI går att få med DSG automatlåda. Turbon har en toppfart på 232 km/h och gör 0-100 km/h på 7,8 sekunder. Vid blandad körning är bränsleförbrukning 8,2 liter/100 km. Bränsletanken rymmer cirka 55 liter. Bagagevolymen är 380 liter i coupéläge och 205 liter i cabläge. Tjänstevikten är 1536 - 1645 kg och yttermåtten är 441(l)x179(b)x142(h) cm. Vindskydd och skinnklädsel är tillval, antisladdsystem är standard. Bagageutrymme 205 respektive 380 liter. Co2-utsläpp 199 g/km (2,0 TFSI).