VW EOS 2012 shadow

Volkswagen EOS 2012

Rätt i sommar

110615 | Precis i rätt tid inför sommaren, lanserar Volkswagen sin taklösa glidare. Ganska dyr, utan miljömotor, men en perfekt kombination för den som vill avnjuta sommaren och klara av vintern.

Test_-_VW_EOS_2012
År 2006 lanserades den första modellen. Nu dyker bilen upp i ny skrud, med en lite modernare front och en utrustning som inte erbjudits tidigare. Små förändringar kanske och ser man till hur taket fälls upp och ner har ingenting förändrats. Det behövdes å andra sidan inte, då Eos är en imponerande teknisk lösning med ett femdelat tak. Med taket nedfällt blir det riktigt tyst i kupén, vilket gör modellen lämpad även till ruggigare väderförhållanden. Som en glidare är bilen inte gjord för vintern, men det borde inte vara några större problem att köra omkring under snöhalvåret eftersom modellen, med taket nedfällt, känns både tät och säker. Men det är under fint och vackert väder som bilen kommer till sin självklara rätt. Under de ljumma vårvindarna som blåste i Båstad under provkörningen var det en riktig njutning att få glida omkring med taket uppfällt, i alla fall i lägre farter. Utan en vindavisare bakom framstolarna blåste det rejält på motorvägen. En vindavisare är absolut nödvändig och Volkswagen tar cirka 3000 kronor extra för en sådan.

VW EOS 2012 1

Full fart
Med en motormodell på 1,4 liter och en effekt på 160 hästar, känns Eos aldrig riktigt spännande. När vi däremot får prova modellen med en motor på 2 liter och 211 hästar blir det riktigt roligt. Automatlådan fungerar ypperligt och det går alldeles för lätt att köra för fort. Frågan är om modellen är en sportcoupé, för de allra flesta bilister lämpar sig säkert den mindre motorn bra. Jag undrar varför inte VW har satsat på en miljöklassad motor eftersom de har fantastiska motoringenjörer i sitt stall.

VW EOS 2012 2

Finurlig
Takets femdelade konstruktion är fiffigt konstruerad och det tar cirka 25 sekunder att fälla ner taket helt och hållet, vilket fungerar perfekt och låter nästan ingenting. VW har valt att helt slopa den utstickande radioantennen och har istället byggt in den i bakluckan, för att underlätta nedfällningen av taket. Det ska också ge bättre mottagning och man slipper att montera bort diverse antenner vid biltvätt.

VW EOS 2012 3

En mångsidig vinnare
Med rätt väder är Eos är en trevlig bil. Däremot har modellen några giftiga konkurrenter i Peugeot 308 CC och Renault Mégane CC, för att inte tala om modeller från Volvo och Saab. Frågan är om Eos pris inte är lite för avskräckande. Instegsmodellen går loss på nästan 285 000 kronor, med en del tillbehör och utrustning är man lätt uppe i över 300 000 kronor. Fast Eos vinner i slutändan på sin förmåga till komfortabel åretruntkörning.

VW EOS 2012 4

Fakta
Pris
: Från 284 900 kronor.
Mått: L 442, B 179, H 144.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutning, kompressor och turbo. Volym 1,4 liter. 160 hk vid 5 800 v/min. Vridmoment 240 Nm mellan 1500 och 4500 v/min.
Prestanda: 0 - 100 km/h 8,8 sek. Toppfart 217 km/h.
CO2-utsläpp: 158 g/km.
Bränsleförbrukning (blandad körning): 6,8 l/100 km.

Smartson kommer inte att delta i diskussionen då den är avsedd för våra besökare. Tänk på att din kommentar håller sig till ämnet, inte väcker anstöt samt har en respektfull ton. Du förbinder dig också att följa våra regler för kommentarer.