shadow

Test - Citroën C3 Picasso 2009

Smart och smidig familjefraktare

090824 | Driftekonomi och miljö är något som även nyblivna småbarnsföräldrar funderar över. Det är inte längre lika självklart att skaffa en bättre begagnad Volvo V70 eller liknande storkombi. Här tittar vi närmare på nya Citroën C3 Picasso.

Modell Betyg Pris Testkommentar
Citroën C3 Picasso
25/35
170000
Bekväm rymd inuti

Driftekonomi och miljö är något som även nyblivna småbarnsföräldrar funderar över. Det är inte längre lika självklart att skaffa en bättre begagnad Volvo V70 eller liknande storkombi. För samma pengar finns mer klimatsmarta alternativ som dessutom är billigare i drift, men hur är det med utrymmena och säkerheten? Här tittar vi närmare på nya Citroën C3 Picasso. 

Bekväm rymd
Så kallade flexibilar med generösa utrymmen och smarta lösningar för familjen har vunnit framgång på senare tid. Franska tillverkare som Peugeot, Citroën och Renault tillhör de bästa i klassen. Citroën C4 Picasso vann vårt jämförande test på familjebilar förra året och är den mest sålda flexibilen i Europa. Nu kommer lillebror C3 Picasso med mindre yttermått och lägre pris, men samma smarta disposition av utrymmen invändigt. Trots att C3 Picasso tillhör småbilsklassen sitter en vuxen på drygt 180 cm bekvämt både fram och bak. Citroën C3 har sköna stolar och gott om plats på höjden. Med tvåzons klimatanläggning har fransmännen avstyrt ett klassiskt semesterbråk och ungarna kan trivas under det generösa glastaket.

Utrymmena är således paradgrenen för C3 Picasso och tack vare dubbelt lastgolv får man in mellan 500 och 1500 liter bagage. Stort handskfack med kyla och utdragbar låda under passagerarsätet hör till biltypen. Liksom skjutbart baksäte som dessutom har ställbar lutning. Den blanksvarta ytan på bakre stötfångaren är opraktisk och känslig för repor vid ilastning.

Prisvärda tillval
http://www.smartson.se/uploadedImages/Articles/Smartson_Test/Citroen_C3_picasso_bild4.jpgMetalliclack brukar vara ett dyrt tillval men Citroën tillhandahåller det för 3900 kronor, en bra investering om du vill ha en lite roligare bil (exempelvis i testbilens ärtgröna kulör). Designpaketet för 9500 kronor innehåller glastak och 16 tums lättmetallfälgar. För ytterligare 8900 kronor får man klimatanläggning, parkeringsradar och regnsensor. Tillsammans med ett lågt inköpspris ger C3 Picasso onekligen mycket bil för pengarna. Säkerheten är väl tillgodosedd med sex airbags, bältesvarnare på alla platser och parkeringsradar bak (tillval). Antisladd och aktiva nackskydd är andra säkerhetsargument. Körmässigt är C3 Picasso ingen upplevelse, detta är i första hand ett praktiskt men ganska charmigt transportmedel.

Bra köp?
C3 Picasso ska tillverkas i 110000 exemplar per år i Slovakien. Med tanke på att storebror C4 Picasso är Europas mest sålda flexibil och med tanke på att marknaden går mot mindre modeller är det troligen en realistisk siffra. Särskilt när man betänker att C3 Picasso är mer välutrustad och betydligt rymligare än de flesta konkurrenter. C3 är en fullgod ersättare till en större familjekombi á la V70, men barnvagnen bör ändå vara ganska liten för att få plats. Fäller man baksätet får man å andra sidan plats med nästan vad som helst, utan att göra avkall på yttermått och driftekonomi.

Betygstabell

Körglädje 3/5
http://www.smartson.se/uploadedImages/Articles/Smartson_Test/Citroen_C3_picasso_bild4.jpgDieselmotorn på 110 hk räcker till bra men C3 Picasso är främst byggd för att frakta.

Långkörning 3/5
Bra stolar och utrymmen, komforten når dock inte upp till Volvo V70 eller likvärdig storkombi. 

Dålig väg 2/5 
Delvis stötig och ganska bullrig på sämre vägar med mycket ojämnheter.

Lastvänlighet 5/5
Lilla C3 Picasso sväljer allt och lite till, men med fem i bilen blir det inte så mycket plats kvar.

Säkerhet 4/5
http://www.smartson.se/uploadedImages/Articles/Smartson_Test/Citroen_C3_picasso_bild4.jpgCitroën har bra säkerhetslösningar och i Sverige är all säkerhetsutrustning som ESP standard.

Ekonomi 4/5
Lågt inköpspris och låga driftkostnader, men vissa frågetecken för andrahandsvärde och kvalitet.

Miljö 4/5
Dieselmotorn är snål men inte bäst i klassen. Med EGR-växellåda lär förbrukningen sjunka något.

Summa 25/35

Snabbfakta Citroën C3 Picasso HDI 110
http://www.smartson.se/uploadedImages/Articles/Smartson_Test/Citroen_C3_picasso_bild4.jpgCirkapris: 170000 kronor
Motor: 1,6 turbodiesel, 110 hk och 240 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 11,2 sek, toppfart 183 km/tim.
Förbrukning: 0,49 liter per mil, koldioxid 130 gram/km.
Övriga versioner: 1,4 VTI 95 hk (bensin)
Yttermått: 408x173x162 cm
Bagagevolym: 500-1506 liter
Tankvolym: 50 liter
Utrustning: Manuell AC, farthållare.

Så gjorde vi

Bilen är körd under varierade förhållanden i en vecka på svenska vägar. Körningen inkluderar stadstrafik, motorväg och mindre landsvägar. Maxbetyget är 35 poäng.

child

Köpinfo

Citroën
Länk

child
Smartson kommer inte att delta i diskussionen då den är avsedd för våra besökare. Tänk på att din kommentar håller sig till ämnet, inte väcker anstöt samt har en respektfull ton. Du förbinder dig också att följa våra regler för kommentarer.