Hyundai-ix20-front shadow

Test - Hyundai ix20

Helt enkelt lysande

110117 | Bara lite drygt fyra meter lång. Ändå rymlig som en limousin, typ. Den högbyggda lådan Hyundai ix20 har många bra sidor. Joakim Dyredand testar och letar även efter bilens dåliga sidor.

Hyundai-betyg

 

Mötet med Hyundai ix20 blir en déjà vu. Har man som jag kört Kia Venga blir det samma visa en gång till när man bekantar sig med ix20.
Det är dock inget negativt i detta, jag gillade verkligen den genompraktiska och ärliga Kia Venga. Således faller också ix20 mig i smaken.

Hyundai-ix20-1

Hyundai ix20 är designad och utvecklad i Europa för européer. Den koreanska giganten har en anläggning i tyska Rüsselsheim, Opelstaden.
Formen är enkel och attraktiv. Det finns läckra detaljer för den som studerar bilen lite längre, som karossvecket längst ner på dörrarna. Venga och ix20 har olika fejs och akter men från sidan är det nästan oskiljaktiga. Ix20 har samma typ av grilldesign som ix35, den kompakta suvmodell som nyligen ersatte Tucson.
Men x i beteckningen står inte för fyrhjulsdrift, det ska uttydas som att bilen är en så kallad crossover. Riktigt vilka biltyper som blandas i ix20 är oklart, den känns mest som en MPV (Multi Purpose Vehicle) och en MPV.

Det har gått inflation i glastak. Men det är bara positivt, det blir så mycket mer trivsamt i kupén. Ix20 har ett av de störa glastaken (tillval) i klassen och det är dessutom öppningsbart.
Tyvärr är det inte fullt aerodynamiskt utvecklat, luftströmmarna i kupén börjar vibrera redan från 50 km/h.

Baksätespassagerarna uppskattar glastaket även när det är stängt. Soffan är hög och benvinkeln blir avslappnad. Det finns gott om plats för fötter under framstolarna och golvet är helt plant utan kardantunnel. Baksätet är dessutom skjutbart och ryggstödet ställbart samt försett med mittarmstöd.
Bagagegolvet är ställbart i två höjder, tyvärr fungerar lastkrokarna bara i lägsta nivån.

Hyundai-ix20-2

På de högre utrustningsnivåerna finns även armstöd på förarstolen. Instrumenteringen i ix20 är något mer lekfull än i Venga. Hyundai envisas med sin intensiva blåa bakgrundsfärg på mätare och skärmar. Venga bjuder ett behagligare rött sken.
Reglagen sitter föredömligt högt, knapparna är rejäla och lättåtkomliga. Mittkonsolen har djupa förvaringsfack, rediga mugghållare och två 12V-uttag. Det finns både USB-port och AUX-utgång, synd bara att ljudet i högtalarna är så tunt.

Hyundai-ix20-3

Du sitter högt och har bra överblick genom den rejäla vindrutan. Men det stora smolket är de siktskymmande A-stolparna. Bakom dessa kan en hel bil dölja sig när du är på väg mot en rondell till exempel. På krokiga landvägar är det inte heller roligt. Till råga på allt har vindrutetorkaren för dålig täckning åt vänster (från föraren sett).

Chassi, styrning, stötdämpning och stabilitet. Allt är okej utan att överväldiga. Ix20 har backstartshjälp som håller kvar bromsverkan tills du hittat dragläget. Men det krävs en viss lutning så funktionen kan inte tas för givet. Lurigt!
En annan säkerhetsmiss är avsaknaden av strålkastarspolning.
Ix20 har inte krocktestats hos Euro NCAP. Det har däremot Kia Venga. Ett snitt i förarstolens säkerhetsbälte, orsakat av en vass stolskant, gav först tre stjärnor. Sedan tog Kia fram ett platsskydd och det blev fyra stjärnor. Whiplashskyddet fick också bra betyg också.
Ix20 har bättre bältespåminnare och skulle eventuellt kunna kamma hem full pott, fem stjärnor. Framtiden får utvisa.

Hyundai-ix20-4

På motorsidan bjuds två benisnare och en diesel. Det är dieseln du ska ha, bensinmotorerna är träiga och tråkiga. Dieseln är dessutom sexväxlad och klassad som miljöbil, där det senare ger fem skattefria år. Ett lätt val. Ökad körbarhet med bättre vrid och färre besök på macken kommer som bonus.

Hög utrustningsnivå och mysfaktor samt fem års nybilsgaranti gör att ix20 känns intressant. Prismässigt skiljer är den någon tusenlapp dyrare än motsvarande Venga-modell. Men det kan skilja lite på utrustningsnivåerna. I slaget ix20 mot Venga vinner helt enkelt den handlare som finns närmast dig och kan erbjuda bäst specialpris och service.

 

HYUNDAI IX20 1,4 CRDI
Motor:
Diesel, 4-cylindrig radmotor, 1 396 cm3. Turbo. Effekt 90 hk @ 4 000 r/min. Vridmoment 220 Nm @ 1 750 r/min.
Drivning: Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.
Förbrukning: 4,5 l/100 km (ECE blandad körning).
CO2: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h 14,5 s, toppfart 167 km/h.
Tjänstevikt: ca 1 270 kg
Maxlast: ca 430-530 kg.
Dragvikt: 1 300 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd/axelavstånd) 410/177/160/262 cm.
Bagagerumsvolym: 440–1 486 l.
Pris: 162 900 kr.
Läs mer på:www.hyundai.se  

 

www.carticle.se