Opel Zafira shadow

Opel Zafira

Flexibilitet och sportighet

020422 | Zafira är en mellanstor "flexibil" med stark motor, god komfort och bra väghållning. Tyvärr saknas trepunktsbälte i mitten bak och siffrorna för både pris och förbrukning är höga.

Testkälla Betyg Testkommentar
Auto Motor & Sport
4/5
"Ett smart och praktiskt val"
Auto Zeitung
-
"Das blaue Wunder"
Vi Bilägare
-
"Europas näst mest sålda"
Auto Motor und Sport
-
"Lauter Motor"
Vad tycker testarna?
Samtliga testare är positiva till väghållningen och motorn men mer negativa till säkerhetsnivån. Svenska testare klagar över att det inte finns trepunktsbälte i mitten bak och över att passagerarsidans krockkudde inte går att montera bort (men går att välja bort vid leverans). De två extrastolarna bak uppskattas och jämfört med sina konkurrenter är Opel Zafira en vinnare.
Auto Motor & Sport:
"Ett smart och praktiskt val"

Opel-Zafira-sidanAuto Motor & Sport gör ett omfattande test där Opel Zafira 1,8 jämförs med nio andra konkurrenter i småbussklassen. Opel Zafira plockar pluspoäng på fina vägegenskaper och stark motor, men framför allt för att det finns två extrasäten längst bak som är mycket snillrikt konstruerade och kan gömmas under bagagegolvet. Motorn är stark och sportig och samsas väl med styrningen. Sämre är att det endast finns midjebälte på mittplatsen bak samt att bilen kostar en rejäl slant att köpa. Opel Zafira hamnar på tredje plats efter Renault Scénic och Mercedes A160, men hade kunnat få en ännu bättre placering om det inte hade varit för det mediokra resultatet i EuroNCAP. Bilar som får känna sig omkörda av Opel är Peugeot Partner, Honda Stream, Citroën Picasso, Nissan Tino, Mazda Premacy, P/T Cruiser och Renault Kangoo i nämnd ordning. Sammanfattningsvis är Opel Zafira en smart och praktisk bil, speciellt om man ibland är i behov av två extrasäten.

Källa: Auto Motor & Sport nr 13 2001
Auto Zeitung nr 3 2002
Till Vi bilägares hemsida
Auto Motor und Sport nr 1 2002
Auto Zeitung:
"Das blaue Wunder"

Auto Zeitung anser att Opel Zafia OPC visserligen har en hög förbrukning med 11,1 liter per 100 km, men att den med sin topphastighet på 220 km/h ändå måste vara Europas snabbaste småbuss. Testaren är positiv över Opels försök till en sportig minibuss och upplever den som en bil i GTI-klass trots den höga sittpositionen. Nackdelen med att sitta så pass högt som man gör i Opel Zafira är att långa människor har en tendens att slå i taket. Bortsett från detta är åkturen mycket bekväm både för passagerare och förare. Kanske är Opel Zafira en bil för de som vill kombinera minibussens egenskaper med den trimmade småbilens fartresurser.

Källa:
Vi Bilägare:
"Europas näst mest sålda"

Opel Zafira baksidanVi bilägare imponeras över att man lyckats klämma in sju sittplatser på en längd av 432 cm, men påpekar samtidigt att det saknas trepunktsbälte på baksätets mittplats. Detta innebär i praktiken att det bara finns sex platser om man vill att alla ska sitta säkert. Därtill kommer det faktum att krocktestsresultatet från EuroNCAP inte är det allra bästa. Köparen får också betala en hel del jämfört med konkurrenterna men testaren erkänner att Opel Zafira 1,8 också är bättre än de billigare Nissan Almera Tino, Citroën Xsara Picasso och Renault Scénic. Man sitter bekvämare, kör en bättre motor och kan njuta av en förarplats som är något extra i detta gäng. Väghållningen är väldigt bra och ett extra plus i kanten för att man kan beställa sin bil utan krockkudde på passagerarplatsen.

Källa:
Auto Motor und Sport:
"Lauter Motor"

Tyska Auto Motor und Sport uppskattar utrymmet i Opel Zafira 1,8 och komforten är hög med bekväma säten, men det höga motorljudet drar ner intrycket tillsammans med lite dålig sikt framåt. De många sätena är naturligtvis en fördel, men tyvärr lider bagageutrymmet av detta. Opel är ändå på väg i rätt riktning med sin Zafira och ett bevis på detta är förstaplatsen i tidningens index där konkurrenter från Renault, Chrysler och Mercedes får känna sig besegrade.

Källa:

Cirkapris

186 000 kronor

child

Produktfakta

Opel Zafira är en småbuss som i basutförandet har en 1,8 liters bensinfyra på 115 hk och en tjänstevikt på 1,395 kg. Maxlasten är beräknad till 595 kg. Bagagevolymen med nedfällt baksäte (VDA) är 1,700 liter. Acceleration 0-100 km/h klaras av på 11,9 s och toppfarten är ca 184 km/h. Förbrukningen är 9,9 liter per 100 km. Zafira OPC är en upphottad variant med motor på två liter och 192 hk vid 5400 r/min. Tjänstevikten är här 1,540 kg och maxlasten 525 kg. Acceleration 0-100 tar 8,5 s med en toppfart på 220 km/h. Förbrukningen är uppmätt till 11,1 liter per 100 km.

child