Mercedes E-klass Coupe shadow

Nissan Qashqai 2009

Smidig suv med krångligt namn

091123 | Med city-suven Qashqai har Nissan fått en stilbildande och populär klassöverskridare. Möjligen har den femsitsiga bilen tidigare känts lite begränsad, men nu finns två extraplatser för de minsta längst bak.

Modell Betyg Pris Testkommentar
Nissan Qashqai
27/35
313000
7 sittplatser



Mjuk föregångare

Jag måste erkänna att jag inte kört Nissan Qashqai tidigare. Tillfället har inte yppat sig, och jag har kanske inte känt mig så tilltalad av den här typen av crossover-bilar. Däremot har jag kört flera modeller som bland annat har haft Qashqai som riktmärke, eftersom Nissan lyckats bra med att överbrygga gapet mellan tråkig men praktisk familjebil och robust terrängbil. ”Q-bilen” är den klart bäst säljande Nissan-bilen just nu, trots att den inte är särskilt klimatsmart. Både tidigare testade Skoda Yeti och nya Kia Sorento har siktet inställt på samma målgrupp och min gissning är att även dessa kommer att lyckas bra i sin ambition att vara gränsöverskridare i bilvärlden. Den utgör ett komfortinriktat alternativ som bör tilltala inte bara barnfamiljer, utan alla som gillar att sitta högt och åka bekvämt. En brasklapp inför vintern dock. Värmen i Qashqai tar god tid på sig att tina upp frusna bilister på morgonen. Detsamma gäller stolsvärmen och det skinnklädda baksätet erbjuder ingen sitsvärme alls.




Inget skrytbygge
Sammantaget är Nissans crossover en ganska trevlig överraskning. Den ser liten ut, nästan lite leksaksmässig. I alla fall på bild, men när man närmar sig bilen och sätter sig bakom ratten känns Qashqai riktigt rymlig på alla ledder. Det är inte en fullstor suv och ska man vara ärlig har den ingen sexig utstrålning, så man slipper förhoppningsvis det onda ögat från missunnsamma grannar eller miljömedvetna icke-bilister som utsett den så kallade stadsjeepen till sitt särskilda hatobjekt. Faktum är att få bilar gör skäl för namnet stadsjeep lika bra som denna. Du kan till och med få den som enbart framhjulsdriven, vilket känns särskilt vettigt i stan även om man då förlorar lite av den där speciella ”klarar-vad-som-helst” känslan. Förarmiljön känns dock som ett område där Nissan inte är direkt ledande. Det är allmänt plottrigt och lite plastigt, kontrollpanelen hade mått bra av en liten städning. Navigatorn har en behaglig (engelsk) röst med angenäma och precisa direktiv. Bildskärmen är inget under av bildkvalitet men har en mycket tydlig layout. Man kör i alla fall inte fel.



Bra köp?

Nissan Qashqai är välutrustad och rimligt prissatt. Särskilt i Tekna utförande med både glastak och skinnklädsel. Automatlåda är däremot ett ganska dyrt tillval som dessutom driver upp förbrukningen. Den är också ganska seg i reaktionerna, så min rekommendation är en manuell version. Men titta först på Skoda Yeti och/eller VW Tiguan om du är ute efter lite stramare körkänsla och andra tillvalsmöjligheter. Har du inte behov av 7 sittplatser är den femsitsiga versionen cirka 13000 kronor billigare. Många bäckar små.



Betygstabell

Design 3
Kvalitet 3
Kapacitet 4
Komfort 5
Prisvärde 4
Lastvänlighet 4
Barnvänlighet 4
Totalt 27/35

Nissan Qashqai 2,0dci Tekna +2 Auto
Cirkapris: 313000 kr
Modell: 5-dörrars suv, 7 sittplatser
Motor: Turbodiesel, 150 hk resp 320 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, 6-växlad automat
Prestanda: 0-100 12,4 sek, toppfart 183 km/tim
Förbrukning: 0,79 liter, koldioxid 209 gram/km
Testförbrukning: 0,87 liter vid blandad körning
Mått: 453x178x165 cm
Bagagevolym: 550-1520 liter
Utrustning: Panoramatak, läderklädsel m m.

Smartson kommer inte att delta i diskussionen då den är avsedd för våra besökare. Tänk på att din kommentar håller sig till ämnet, inte väcker anstöt samt har en respektfull ton. Du förbinder dig också att följa våra regler för kommentarer.