Chrysler 300C shadow

Chrysler 300C

Retrokraft

040727 | Sjuttiotalsdesign och Hemi-motor gör 300C till ett riktigt kraftpaket som är här för att utmana de stora gossarna från Tyskland.

Testkälla Betyg Testkommentar
Car
4/5
"M-car fans have something to be afraid of"
Teknikens Värld
-
"Legend i repris"
Auto Zeitung
-
"Neuen flaggschiff"
Vad tycker testarna?
Testarna är positivt inställda till Chrysler 300C och ser den som en intressant utmanare till andra bilar i samma klass. En testare är förtjust över att det sitter en Hemi under huven och en annan gläds åt positiva köregenskaper. Kraftfull, men utan särskilt mycket vägbuller. En testare uppskattar sjuttiotalsexteriören med stor och rak grill.
Car:
"M-car fans have something to be afraid of"
Chrysler-300_bak
Car ser med spänning på hur Chrysler 300C tar upp kampen med BMW 5-serie, Jaguar S-type och Audi A6. Bilen är stor och muskulös, tydligt anpassad för den nordamerikanska marknaden. På vägen uppträder den balanserat och visar inte upp några otrevliga sidor. Testaren misstänker att det krävs mer styrkänsla innan bilen når Europa, men bortsett från det är bilen lika kul att köra som att skåda. Detta är en riktigt underhållande och välbyggd bil med en karaktär som Audi och 5-serien bara kan drömma om, menar Car. Källa: Car maj 2004
Teknikens Värld nr 10 2004
Auto Zeitung nr 9 2004
Teknikens Värld:
"Legend i repris"
Chrysler-300_interior
Teknikens Värld upplever att Chrysler 300C är större än vad den egentligen är. I varje fall bakom ratten. Förarmiljön och sittkomforten är klart godkänd. Polerad metall blandas med läder och fejkade sköldpaddsskal. Från däcken hörs knappt en viskning och det är inte några som helst problem att föra en vanlig konversation även när hastigheten är 200 km/h. Det imponerar på testaren. Att styrningen dessutom kan klaras av med lätta två fingrar i denna hastighet ger ett klart plus. Testaren är också riktigt förtjust över att det sitter en Hemi-motor under huven. Hemi dominerade länge NASCAR och bilarna hade stark image. Chrysler 300C är dyr, men en Volvo S80 T6 med full utrustning eller en Audi A6 med V8 hamnar i ungefär samma prisklass. Källa:
Auto Zeitung:
"Neuen flaggschiff"
Chrysler-300_sidan
Auto Zeitung uppskattar att det finns gott om utrymme för föraren och att det sitter ett riktigt kraftpaket under huven. Inredningen är angenäm och likaså exteriören som med högrest kylargrill och kromade stötfångare för tanken till sjuttiotalet. Den 5-växlade automatlådan härstammar från Mercedes E-klass och motorn ger rejält med vridmoment. Motorljudet är en fröjd för örat och trampas gaspedalen ner hör man verkligen att man har en Hemi med åtta cylindrar till sitt förfogande. Källa:

Cirkapris

508 000 kronor

child

Produktfakta

Chrysler 300C är en fyradörrars sedan med tre olika motorer. Den har i dyraste versionen en inredning av polerad metall och läder samt inslag av fejkade sköldpaddsskal. Under huven finns en 2,7 liters V6, 3,5 liters V6 eller en Hemi V8 på 5,6 liter med maxeffekt 340 hk vid 5000 r/min och maximalt vridmoment 525 Nm vid 4000 r/min. Toppfarten är 250 km/h, 0-100 km/h på 6,4 sekunder. Hemi-tekniken innebär att bara halva motorn används vid låg belastning, vilket spar bränsle. Kraftöverföring via bakhjulsdrift och 5-växlad automatlåda med möjlighet till manuell växling. Vändcirkeln är 11,9 m. Bromsarna är låsningsfria med skivor fram (ventilerade) och bak. Tjänstevikten är 1920 kg, maxlasten 500 kg. Släpvikten är maximalt 1725 kg. Tanken rymmer 71 liter och beräknad förbrukning vid blandad körning är 1,34 l/mil. Priset avser V8.

child
Smartson kommer inte att delta i diskussionen då den är avsedd för våra besökare. Tänk på att din kommentar håller sig till ämnet, inte väcker anstöt samt har en respektfull ton. Du förbinder dig också att följa våra regler för kommentarer.