Test-barnvagnar shadow

Test - 10 barnvagnar

Handtaget svagaste länken

090903 | Första barnvagnen kan se ut på många sätt, den kan vara stor och stadig eller liten och smidig. Allt fler väljer dock en så kallad cityvagn med svängbara framhjul och litet format, andra föredrar en klassisk duovagn med fyra lika stora hjul. Men viktigast av allt är kanske att se upp med alltför klena, ställbara handtag oavsett typ av vagn.

Modell Betyg Pris Testkommentar
Kronan duovagn
21/25
5500
Robust design
Bugaboo Cameleon
21/25
9600
Lyckad design
Emmaljunga Nitro City
20/25
7000
Ställbar fjädring
Brio Go
18/25
8000
Hög kapacitet
Teutonia Mistral S
18/25
8000
Stabil och storvuxen
X-adventure Pulse 3
18/25
6000
Rymdteknologi
Emmaljunga City Cross
18/25
7000
Konventionell gränsöverskridare
Teutonia Fun
16/25
7800
Smal och smidig
Quinny Freestyle
14/25
6500
Rullar lätt
Hauck Chicago Air
14/25
3000
Vändbar

Här på Kungsholmen i Stockholm där det mesta av vår provkörning sker, ser vi många föräldrar med så kallade cityvagnar. I detta fall en liten vagn med svängbara ”strollerhjul” fram och med möjlighet till både sitt- och ligginsats. Kategorin cityvagnar har fått stort genomslag tack vare en kombination av mångsidighet, smidigt format och hög trendfaktor. Men de små vagnarna har begränsningar i fråga om kapacitet och framkomlighet och för familjen i eget hus kan en lite större duovagn passa bättre, med fyra lika stora (fasta) hjul som ger framkomlighet och ett chassi som ger stabilitet.

Tänk långsiktigt
Det som främst avgör vilken typ av vagn som fungerar bäst är såklart boendesituationen. Hur och var man bor bestämmer storleken på vagnen, funktionerna och framkomligheten. Saker som stabilitet och en ombonad miljö för barnet står alltid högt i kurs men får ibland stryka på foten för nödvändigheten i att ha ett smidigt format. Inköpspris är en annan het fråga, det har förmodligen alltid varit status att satsa mycket pengar på första barnvagnen. Dels för att många föräldrar gärna vill att barnet ska ha det bästa, dels för att man helst inte vill tvingas byta vagn.

Det gäller alltså att noga tänka igenom hur familjen ska bo och leva under barnets första tre år. Passerar vi dagligen en trång hissdörr eller port? Är det mycket trappor och nivåskillnader där vi bor? Hur ser vägen till förskolan ut, går det att promenera hela vägen eller måste vi åka buss? Om ni ofta åker bil och handlar, är vagnen enkel att fälla ihop och ta med sig i bilen?

Besök gärna flera butiker och lyssna på säljarnas argument samt undersök vagnen med tanke på funktioner och detaljer. Om livssituationen trots allt skulle ändras efterhand finns alltid en betydande andrahandsmarknad för etablerade barnvagnsmärken. En snabb titt på www.blocket.se ger en ganska tydlig bild av vilka vagnar som är mest populära och därmed tappar minst i värde.

Se upp med handtaget

Samtliga vagnar i testet har ställbara handtag, men hur tillverkarna valt att lösa det skiljer sig åt mellan modellerna. Generellt är ett så kallat teleskophandtag starkare än många vridbara handtag, framför allt när det gäller att gå nedför trappor. I det läget blir vridmomentet på handtaget stort, eftersom man måste trycka vagnen nedåt och framåt samtidigt. Majoriteten av vagnarna klarar detta utan problem, dock inte alla. Lågprisvagnen från Hauck har så klena stålrör att handtaget blev deformerat när vi körde vagnen i en trappa. Med Quinny Freestyle råkade vi ut för att plasten i handtagets gångjärn sprack, vilket inte borde hända på en ny vagn. Med Hauck är det inget tvivel om att man använt alltför billiga material, med Quinny är det svårare att veta om vi hade otur, eller om det är ett generellt problem med konstruktionen.

Bästa köpet?

Bugaboo och Kronan representerar ytterligheterna i valet mellan smidig cityvagn och robust duovagn, det är också dessa som får högst totalbetyg. Emmaljunga Nitro City är en annan uppskattad modell med såväl ombonad liggdel som smidigt format. Att notera är att Emmaljungas barnvagnar fortfarande tillverkas i Småland. Trots detta är priset inte högre, utan snarare lägre, än för motsvarande modeller som tillverkas i låglöneländer.

Till många vagnar finns adapter för montering av babyskydd, vilket underlättar på kortare shoppingturer. Men små bebisar ska inte sitta alltför långa stunder i babyskyddet, då är det bättre att flytta barnet till en liggvagn alternativt bärsele eller sjal. Tänk på att vagnar med små strollerhjul eller ett framhjul kan vara svåra att köra i trappornas barnvagnsramper.

Faktaruta 1:
 Ställbara handtag
De allra flesta barnvagnar avsedda för nyfödda har ställbart handtag, för att både långa och lite kortare föräldrar ska kunna hitta en bekväm körställning. Det är också en fördel om handtaget går att vika in eller korta ner så att vagnen tar mindre plats i bilen och liknande. Ett ställbart handtag fungerar antingen genom att det är ledat, det vill säga att det kan vinklas uppåt eller nedåt i flera steg. Andra vagnar har ett så kallat teleskophandtag, som går att förlänga eller förkorta i längsled. Vad som fungerar bäst är upp till varje förälder att prova sig fram till.

Faktaruta 2:
 Köptrygghet
Enligt konsumentköplagen gäller numera tre års garanti mot materialfel. Några märken har längre garanti under vissa villkor. Förlossningsgaranti innebär att du får pengarna tillbaka om något skulle gå fel i graviditeten eller förlossningen. Den utfärdas av tillverkare eller återförsäljare.

Kronan duovagn - Robust designbetyg

Typ av vagn: Duovagn
Vikt chassi med hjul: 11 kg
Längd liggdel: 80 cm
Bredd bakhjul: 60 cm
Manual: Bra
Hjul: Luftfyllda fram och bak

Omdöme: Kronan är både väldesignad och rejält tilltagen med fyra fasta hjul och chassi i aluminium med två smarta lyfthandtag framtill. Det ställbara handtaget är både greppvänligt och ergonomiskt utformat. I priset ingår hårdlift med mjuka lyfthandtag och suflett med utdragbar solskärm som effektivt skyddar barnet från väder och vind. Både ligg- och sittdel är rymliga men lågt monterade. En nyhet för i år är att sittdelen kan vikas uppåt så att vagnen tar mindre plats på längden ihopfälld. Sitt- och liggdel frigörs med en spärr undertill som kan vara svår att komma åt. Bra bromsreglage och rymlig varukorg. Med konceptet duovagn följer att manövrerbarheten är begränsad, men på dåligt underlag finns inte många cityvagnar som tar sig fram lika effektivt. Bra pris för en snygg och prisvärd vagn som funkar bäst de första 1-2 åren.
Cirkapris: 5500 kronor

Bugaboo Cameleon - Lyckad designbetyg

Typ av vagn: Cityvagn
Vikt chassi med hjul: 8,5 kg
Längd liggdel: 80 cm
Bredd bakhjul: 58 cm
Manual: Bra (med dvd)
Hjul: Stroller fram, plasthjul bak

Omdöme: Cameleon behåller sin position som nyskapande och genomtänkt cityvagn med smart konstruktion och smidigt format. För att vara så smal har vagnen ganska god stabilitet tack vare låg tyngdpunkt. Liggdelen är rymlig och enkel att lossa. Den rejäla bygeln håller även för lyft med barn i liften, men är i vägen då barnet ska i och ur. Att fälla chassit går smidigt och vagnen tar liten plats. De små strollerhjulen ger relativt god framkomlighet, men blir det besvärligt går det snabbt att svänga handtaget och vända på vagnen. Vajerstyrd parkeringsbroms regleras från handtaget, men reglaget känns inte alltför robust. Undertill finns ett stort stuvutrymme som dock är svårt att komma åt. Tack vare de små yttermåtten tar Bugaboo liten plats på alla ledder. Samtidigt är kapaciteten förvånansvärt bra och att köra med en vikt på 10 kg märks nästan inte. Det platta handtaget passar även långa personer, men är inte särskilt greppvänligt. Hög finish och snygga former, men smakar det så kostar det. Närmare tio tusen kronor i detta fall.
Cirkapris: 9600 kronor

Emmaljunga Nitro City - Ställbar fjädringbetyg

Typ av vagn: Cityvagn
Vikt chassi med hjul: 7 kg
Längd liggdel: 77 cm
Bredd bakhjul: 57 cm
Manual: Utmärkt
Hjul: Mjuka plasthjul bak, stroller fram

Omdöme: Nitro City är en vagn för familjer i stan med krav på manövrerbarhet. Detta utan att göra avkall på kapaciteten. Chassit är en klassisk rörkonstruktion i hög kvalitet med ställbar fjädring i tre steg. Handtaget är tjockt och greppvänligt och visar inga tecken på svaghet vid belastning. Chassit är enkelt att fälla, men tar mycket plats. Vidare är ligg/sittdelen lågt placerad vilket ger stabilitet men också avstånd mellan barn och förälder. För att vinkla ner sittdelen måste man dra i en spak nere till höger. Tygerna till vagnen är påkostade och tåliga. Den ombonade liggdelen har ventilerad botten och en härlig vinterinsats i syntetpäls. Nitro City är inte direkt nyskapande men passar kalla, svenska vintrar lika bra som det moderna rörliga familjelivet. En prisvärd kvalitetsvagn.
Cirkapris: 7000 kronor

Brio Go - Hög kapacitetbetyg

Typ av vagn: Cityvagn
Vikt chassi med hjul: 11,5 kg
Längd liggdel: 77 cm
Bredd bakhjul: 61cm
Manual: Utmärkt
Hjul: Hårda plasthjul, strollerhjul fram

Omdöme: Smart och gedigen vagn som är lätt att fälla ihop och som tar liten plats på längden. Brio Go är stabil tack vare låg tyngdpunkt och att bakhjulen sitter brett isär. Samtidigt tar vagnen plats på bredden och barnet kommer ganska långt ifrån föräldern. Det greppvänliga handtaget är stadigt men räcker inte riktigt för en lång person som gärna slår fötterna i det fjädrande chassit. Liggdelen är ombonad och textilierna håller hög kvalitet. Korgen undertill rymmer de mesta och fotbromsen är lätt att manövrera. Vi hade gärna sett att suffletten gick att fälla fram lite mer som skydd. Priset är högt, även om vagnen samtidigt är välgjord.
Cirkapris: 8000 kronor

Teutonia Mistral S - Stabil och betygstorvuxen

Typ av vagn: Cityvagn
Vikt chassi med hjul: 11 kg
Längd liggdel: 73 cm
Bredd bakhjul: 62 cm
Manual: Kortfattad
Hjul: Stroller fram, luftfyllda bak

Omdöme: Denna modell ser ganska liten ut men är i själva verket väl tilltagen på alla ledder. Den passar även långa föräldrar även om ligg- och sittdelen bara håller medelbra kapacitet. Det ställbara handtaget är stadigt och greppvänligt, det går även att byta håll genom att svänga över handtaget. Teutonia har liksom Bugaboo monterat en vajerstyrd broms på handtaget. Det är inte lika robust som ett traditionellt fotbromsreglage. Vagnen är enkel att fälla ihop men tar plats. Korgen undertill är lättlastad men klarar max 5 kg. Mistral S är en vagn som både är stadig och lätt att svänga runt. De stora bakhjulen sväljer ojämnheter bra, även om den breda hjulbasen försämrar i trånga passager. Vänder man handtaget ökar framkomligheten, även om vi helst inte skulle ta med oss vagnen på skogspromenaden så som reklamen föreslår.
Cirkapris: 8000 kronor

X-adventure Pulse - Rymdteknologibetyg

Typ av vagn: Cityvagn
Vikt chassi med hjul: 8 kg
Längd liggdel: 75 cm
Bredd bakhjul: 62 cm
Manual: Ej på svenska, små bilder
Hjul: Luftfyllda bak, stroller fram

Omdöme:
Ultramodern cityvagn från Holland som är framtagen för att smidigt kunna växla mellan sitt- eller liggdel och babyskydd (med adapter). Lätt chassi i aluminium som dock tar mycket plats på längden ihopfällt. Handtaget är ställbart i längsled men även i högsta läget sitter handtaget ganska lågt för en lång förälder. Det främre hjulparet kan låsas i färdriktningen genom ett tryck med foten och vagnen erbjuder god framkomlighet. Stabiliteten är ganska bra tack vare att bakhjulen sitter relativt brett isär, det gör också att det kan bli trångt i vissa passager. Sittdelen vinklas i tre olika lägen, den lilla varukorgen är alltför lågt placerad för att vara användbar. Vagnen känns optimerad för användning i stadsmiljö. Priset med ligg- och sittdel är relativt lågt.
Cirkapris: 6000 kronor

Emmaljunga City Cross - betygKonventionell gränsöverskridare

Typ av vagn: Duovagn
Vikt chassi med hjul: 9 kg
Längd liggdel: 77 cm
Bredd bakhjul: 60 cm
Manual: Utmärkt
Hjul: Plasthjul fram och bak

Omdöme: City Cross vill vara något för både stad och land, att döma av namn och konstruktion. En klassisk duovagn med ”pimpade”, breda hjul och fräck färgsättning. Liggdelen är samma som till Emmaljunga Nitro, det vill säga välgjord och ombonad. City Cross är bredare än de minsta cityvagnarna och inte lika smidig i stan. Samtidigt är det betydligt lättare att ta sig fram i snö, grus och att köra i barnvagnsramper med lika stora hjul runt om. Greppvänligt och stabilt handtag samt väl tilltagen lastkorg bidrar till god funktionalitet. Reglagen för att fälla vagnen är rejäla, men proceduren kräver en speciell teknik. En vagn för familjen som inte vill välja mellan stad och land, format och framkomlighet.
Cirkapris: 7000 kronor

Teutonia Fun - Smal och smidigbetyg

Typ av vagn: Cityvagn
Vikt chassi med hjul: 9 kg
Längd liggdel: 73 cm
Bredd bakhjul: 55 cm
Manual: Bra
Hjul: Mjuka plasthjul, strollerhjul fram

Omdöme: Teutonia Fun är mycket smidig och lätt att manövrera, tack vare att den också är stabil har den blivit tämligen populär. Liggdelen har en väl ventilerad madrass, maxvikten är dock bara 9 kg eftersom liftens bärhandtag sitter i suffletten. Såväl ligg- som sittdel erbjuder en ombonad plats för barnet. Det går att fälla vagnen utan att ta loss liften, men vagnen tar ganska stor plats ihopfälld. Undertill finns ett mjukt lastutrymme som är rymligt men svårt att komma åt. Chassit håller hög kvalitet. Bromspedalen i plast kan kännas klen men fungerar bra i praktiken. Detsamma gäller de punkteringsfria plasthjulen. En ”lätt och lagom” cityvagn med en del begränsningar.
Cirkapris: 7800 kronor

Quinny Freestyle - Rullar lättbetyg

Typ av vagn: City/joggingvagn
Vikt chassi med hjul: 11 kg
Längd liggdel: 77 cm
Bredd bakhjul: 67 cm
Manual: Ej på svenska
Hjul: Luftfyllda bak och fram

Omdöme: En kombination av cityvagn och trehjulig joggingvagn med svängbart framhjul och handbroms. Sedvanlig fotbroms finns också. Vagnen har en bra liggdel som dock är insvängd på mitten och därför något smal. Till liggdelen finns endast ett tunt överdrag. Lastkorgen är ganska smal och svår att komma åt, men klarar några liter mjölk. Med sina stora hjul har Freestyle bra framkomlighet och det svängbara framhjulet gör den lätt att manövrera. Bakhjulen sitter dock mycket brett isär. Att köra i trappor rekommenderas inte med någon barnvagn, men ibland har man inget val och i fallet med Freestyle blir det tydligt att det ställbara handtaget är en svag punkt, eftersom fästet i plast på ena sidan ganska snart gick sönder. Både handtaget och det fjädrande chassit håller hög kvalitet i övrigt. Freestyle är enkel att fälla ihop men tar plats.
Cirkapris: 6500 kronor

Hauck Chicago Air - Vändbarbetyg

Typ av vagn: Duovagn
Vikt chassi med hjul: 10 kg
Längd liggdel: 75 cm
Bredd bakhjul: 56 cm
Manual: Kort, väl illustrerad
Hjul: Luftfyllda bak och fram

Omdöme:
Chicago Air är en komplett kombivagn till lågt pris. Fyra fasta, luftfyllda hjul med kort axelavstånd och spiralfjädrar gör att vagnen både rullar bra och tar liten plats. Att det ställbara handtaget går att vända med ett handgrepp är en smidig funktion. Tyvärr håller inte handtaget för några större belastningar på grund av klent material och dåliga infästningar. Detta blir tydligt i trappor där handtaget ganska lätt böjer sig och blir snett. Överdraget i neopren är inte limmat utan vrider sig i handen under belastning. För att fälla chassit måste handtaget först vändas rätt men det kan vara svårt att haka i fästena på andra sidan. Fotbromsen fungerar åt båda hållen. Tygkorgen klarar inte tung last då den har klen upphängning. Klart billigaste vagnen, men Hauck har uppenbarligen snålat in på fel saker och bör se över sitt materialval. I priset ingår mjuklift.
Cirkapris: 3000 kronor

Så gjorde vi

Vagnarna har utsatts för körtest i hiss, trappor, ramp och på varierat underlag vintertid. Samtliga har belastats med en vikt på 7,5 kg i vagnen och ytterligare 2,5 kg i lastkorgen. Betygskriterier är design, kvalitet, kapacitet, funktioner samt prisvärde. Maxbetyget är 5 poäng. Cirkapriset är tillverkarens rekommenderade och inkluderar chassi, sittdel samt hårdlift om inget annat nämns.

child

Köpinfo

Kronan
08-6947286
Länk

Bugaboo
Bonti
08-306916
Länk

Emmaljunga
0451-24500
Länk

Brio
0479-190000
Länk

Teutonia
08-51761672
Länk

X-adventure
Rollabout
08-6682044
Länk

Quinny
Amvina
08-7328850
Länk

Hauck
Länk

child