Sök
Peugeots dieselhybrider

Resultat

Peugeots dieselhybrider

Totalt 20 nyfikna testpiloter har kört Peugeot 3008 HYbrid4 och Peugeot 508 RXH under en långhelg. Ta del av vad de tycker om modellerna här.

  • Produkt Peugeots dieselhybrider
  • Tillverkare Peugeot
  • Antal testpiloter 20
  • Antal som ansökt 5 377
  • Testperiod Mars - april 2013

Testet genomförs av Smartson under vintern 2013 utan kostnad för testpiloterna. Testpiloterna fick provköra en av Peugeots hybridmodeller, 3008 HYbrid4 eller 508 RXH, under en långhelg i februari.

Testet genomförs av Smartson utan kostnad för testpiloterna. Via Smartson får du testa nya produkter och dela dina genuina upplevelser med andra. Besök oss gärna på smartson.se. Smartson grundades i Stockholm år 2000.

Så tycker testpiloterna om Peugeots dieselhybrider

Peugeot 3008 HYbrid4 beskrivs som en bil med många egenskaper och moderna finesser. Testpiloterna är överlag väldigt positiva till bilen och många tycker att den är bekväm och har hög komfort. Några testpiloter menar att vänskapen mellan föraren och bilen måste byggas upp och att man behöver lära känna den för att nyttja fördelarna med en dieselhybrid och uppnå optimal körning. Övergången mellan el och diesel sker smidigt och motorn upplevs pigg och kraftfull men körningen blir något skakig vid högre hastigheter. Både stadskörning och längre distanser är en ren njutning och flera testpiloter tycker att det är en riktigt rolig bil att köra. Bagageutrymme får en eloge för sin rymlighet. Den främsta kritiken riktas mot den korta batteritiden och den långa uppladdningen av batteriet. Testpiloterna hade gärna sett att bilen även valde att köra på el oftare.

Peugeot 508 RXH är, enligt testpiloterna, en härlig bil att köra med roliga funktioner och tekniska lösningar. En testpilot säger till och med att det är den bästa bil hon kört. En uppskattad funktion är den som begränsar hastigheten till 30 km/h vilket gör att man inte kör för fort på en 30-sträcka. Övergången mellan el och diesel går obemärkt förbi vilket ger hög körglädje i all typ av körning. Dock tycker flera av testförarna att eldriften är för kort och att bilen körs för lite på el vilket ger högre bränsleförbrukning än vad tillverkaren utlovat. Likt sin systermodell 3008 HYbrid4 har även denna bil hög komfort och man sitter skönt. Priset anses högt med tanke på den kritik som riktats mot eldriften.

Peugeots dieselhybrider image 1 Peugeots dieselhybrider image 2 Peugeots dieselhybrider image 3
avatar

Det var den bästa bil jag någonsin har kört. Den har allt jag vill ha i en bil, 100%.

Monica Wye
avatar

Mycket trevlig bil att långköra i. Man sitter väldigt skönt i stolarna och får ingen träsmak i baken. Något dålig sikt bakåt. Hade gärna önskat backkamera och inte bara radar. Många smidiga finesser till exempel knappen "Limit" som begränsar hastigheten till 30 km/h.

Joacim Zetterman
avatar

Stor men ändå smidig bil med de flesta moderniteter som finns just nu. Stilren och enkel att förstå. Bilen har absolut levt upp till mina förväntningar.

Andrea Nilsson
avatar

Mycket skön och trevlig att köra. Elmotorn motsvarade inte alls mina förväntningar. Den användes knappt alls trots en hel del stadskörning. Hög bränsleförbrukning. Inte ens i närheten av de utlovade 0,41. Snarare 0,65.

Ulric Ekberg
avatar

En bra lättkörd bil som drar lite bränsle. Högt inköpspris drar ner betyget.

Martina Olofsson

Inlägg från Testpiloternas blogg

(Sida 1 av 0)

Hälsning från Peugeot

Peugeot 3008 HYbrid4 är världens första dieselhybrid på marknaden. Modellen är en mix av stadsjeep och MPV men med sedanens sanna körglädje kryddad med fyrhjulsdrift. I 3008 finns bland annat många nya tekniska innovationer och ett stort panoramaglastak som förgyller färden. Peugeots val av dieselhybridteknik visar att det går att kombinera kompromisslösa miljökrav (miljöbil 2013) med en körupplevelse som inte brukar förknippas med hybridfordon.

Distinkt design och avancerad dieselhybridteknologi med 200 hk, upp till 500 Nm och ett koldioxidutsläpp på låga 107 g/km är tunga argument för nya Peugeot 508 RXH. Det är en hittills ouppnådd kombination på marknaden. 508 RXH är dessutom fortsatt miljöklassad och därmed skattebefriad i fem år, komplett utrustad med allt du behöver. Kör du bilen i tjänsten har du ett extra lågt förmånsvärde eftersom bilen har en relativt låg miljöpåverkan.

Hur fungerar Peugeots hybridteknik?

Beteckningen HYbrid4 innebär att det sitter en dieselmotor med 163 hk fram som samarbetar med en elmotor bak med 37 hk. Hybridtekniken har många fördelar - förutom lägre förbrukning ger kombinationen högre prestanda, en smidig automatväxling och fyrhjulsdrift vid behov. När enbart elmotorn arbetar rullar hybriden praktiskt taget ljudlöst och utan avgaser medan fyrhjulsdrivning ger extra hög säkerhet och ökad framkomlighet i högre far