Frågor & svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna till oss.

Vilka är Smartson?

Vi vill engagera dig och veta vad just du tycker! Hos oss får du testa produkter och tjänster och dela dina upplevelser med andra. Istället för traditionell reklam brinner vi för sharevertising där företag låter människor testa sina produkter och dela sina omdömen i sociala medier. Smartson har 250 000 användare och våra kunder är nytänkande företag som vet att ärlighet varar längst och att bra produkter förtjänar att upplevas.

Hur kontaktar jag Smartson?

Är du testpilot och har frågor gällande ett test, vänligen använd supportformuläret som du hittar längst ner på sidan i Hjälp och supportmenyn under "Kontakta oss" längst ned på smartson.se.

Är du företagsrepresentant och vill veta mer om hur vi jobbar?

Kontakta Karl Händel (CEO) via 070-758 60 10 eller karl@smartson.se

Vad innebär det att vara testpilot?

Som testpilot brinner du för att testa produkter och tjänster och dela med dig av dina åsikter till andra. Vi ser gärna att dina inlägg innehåller text, bild eller videomaterial. För att bli testpilot följer du oss enklast genom att gilla oss på Facebook, Instagram, Twitter, Google+, via vårt nyhetsbrev eller på smartson.se. Självklart kan du även anmäla dig här.

Är det kostnadsfritt att bli testpilot?

Vår vision är att det alltid ska vara kostnadsfritt att testa produkter via Smartson. När det gäller vissa sällanköpvaror finns det ibland möjlighet som testpilot att köpa varan eller tjänsten till reducerat pris mot att du delar dina erfarenheter.

Varför vill företag få sina produkter testade av Smartsons testpiloter?

Att som företag sätta sin produkt i händerna på ett stort antal människor som ska dela sina erfarenheter och ge feedback visar på mod och intresse av att lyssna på konsumenter. Produkter som är testade och positivt mottagna av Smartsons testpiloter får en kvalitetsstämpel i form av ett Crowdscore. Det är en trovärdig marknadsföringskanal för de företag som använder tjänsten. Att dessutom få veta vad konsumenter tycker och tänker är en viktig faktor i den fortsatta produktutvecklingen.

Hur får jag tag i produkten jag ska testa?

Beroende på vilken produkt det gäller så använder vi olika distributionsformer. För dagligvaror/livsmedel är det i regel en pdf-kupong som du får skriva ut och ta med till butiken. I vissa fall får man en mobilkupong skickad som ett sms till sin mobiltelefon som man visar upp i butiken. Andra produkter skickas fraktfritt som brev eller paket. Vi är alltid tydliga med vad som gäller i respektive test.

När använder ni mobilkuponger?

Mobilkuponger (sms) är ett snabbt och effektivt sätt att distribuera kuponger. I vissa fall fungerar inte mobilkuponger då vissa livsmedelskedjor inte stödjer tekniken, då väljer vi andra distributionsformer.

Jag har inte hittat produkten i min butik. Vad gör jag nu?

Tyvärr har vi ingen möjlighet att garantera tillgången i alla butiker, men i de tester vi använder kuponger är våra kunder noga med att produkten har en bra täckning. I vissa fall har produkterna sannolikt tagit slut och i vissa fall har handlaren inte prioriterat att ta in denna produkt på hyllan. Du kan alltid uppmuntra handlaren att ta in varan i sortimentet. Vi är dock tacksamma över att du tagit dig tiden och orken att leta igenom en eller flera butiker och vi beklagar att du inte kunnat delta i testet på grund av detta. Om kupongen fortfarande är giltig kan du naturligtvis vänta ett tag och göra ett nytt försök lite senare.

Jag har en fråga om användning av kuponger.

Läs gärna mer om användning av kuponger i vår guide eller kontakta oss på support@smartsontestpilot.zendesk.com så ska vi försöka hjälpa dig.

Reklamation av testprodukten

Om testprodukten är trasig eller går sönder under testperioden vänder du dig till oss på supporten, support@smartsontestpilot.zendesk.com, så hjälper vi till att lösa det. Reklamation efter avslutad testperiod sker direkt till respektive tillverkare. Vid reducerade köp av testprodukter gäller samma garanti som om du köpt till fullpris. I dessa fall är det också till tillverkaren som du vänder dig.

Får jag sälja testprodukten?

Vi vill att du behåller testprodukten minst 6 månader efter avslutad testperiod då vi kan komma att ställa kompletterande frågor till dig. Därefter bestämmer du själv vad du vill göra med din produkt.

Hur många blogginlägg ska jag skriva?

Det är olika från test till test. När det gäller tekniska varor tänker vi oss runt fem inlägg där man skriver om exempelvis förväntningar, installation och omdöme. Vid dagligvaror räcker det med ett. Vi ser gärna att dina inlägg innehåller text, bild eller videomaterial. Dela dem gärna på Facebook, Instagram, Twitter, Google+, Pinterest med flera. Det viktigaste är kvaliteten, inte kvantiteten.

Hur lång är testperioden?

Det är olika från test till test. Dagligvaror brukar vara cirka 2-3 veckor medan tekniska produkter 4-5 veckor.

Hur väljer ni ut testpiloter?

Testpiloterna väljs ut slumpmässigt. Beroende på produkt så har vi ibland vissa urvalskriterier som våra uppdragsgivare angett.

Måste jag ha en egen blogg för att delta som testpilot?

Nej, det är inget krav. Bloggandet sker på en sida som vi skapar för just det testet.

Jag blir aldrig utvald, varför?

Intresset för att delta i våra tester är mycket stort. Det tycker vi är kul, men det gör också att vi inte kan erbjuda alla som vill möjligheten att prova varje gång. Ju fler tester vi genomför desto fler kommer att kunna delta och vi hoppas också kunna erbjuda ännu fler produkter i varje testomgång. Vi tackar för ditt engagemang och intresse och hoppas att det blir din tur inom en snar framtid.

Får jag som är under 18 år ansöka?

Nej, du måste vara 18 år för att kunna delta som testpilot.