Guide - Isofix shadow

Guide - Isofix special

Isofix special: Slutet för felmonterade bilbarnstolar?

100921 | Här i Norden har vi världens bästa bilbarnstolar och världens bästa kunnande på krocksäkerhet för barn. Ändå rapporteras då och då om att många bakåtvända bilbarnstolar skulle vara felmonterade och därmed en säkerhetsrisk.

Många småbarnsföräldrar vet att det inte alltid är så enkelt att få en bakåtvänd bilstol på plats, även om man läser instruktionsboken. Tyska Adac och svenska Motormännen har i praktiska krockprov visat på betydelsen av att bilbarnstolen är korrekt monterad, för att minimera risken att barnet slår huvudet i bilen vid en krock.

Stolen är säker
R.BellSå hur vet man att bilstolen har monterats rätt, och vad ska man tänka på? Vi frågade Robert Bell, som driver Säkerhetsbutiken på Fleminggatan i Stockholm. Robert har mer än 20 års erfarenhet av bilstolar och säkerhet för barn i bil: 

  - Alla bilbarnstolar som säljs på den svenska marknaden är i stort sett lika säkra. Kraven som ställs på säkerhetsprodukter är ganska hårda enligt regelverket (ECE R44). Problemet är att monteringen inte alltid är självklar. Ett vanligt fel är att förankringsbanden är felaktigt dragna eller dåligt spända, vilket gör att stolen sitter löst. Eller så är säkerhetsbältet som fixerar stolen i framkant felaktigt draget. Du ska kunna få hjälp med monteringen där du köper bilbarnstolen. Vissa stolar har Isofix-fästen, vilket innebär att risken för felmontering minskar säger Robert.

Enklare och säkrare
Isofix är en standard för fast montering av bilbarnstol i personbilar, där syftet främst är att minimera risken för felmontering. Tack vare en fast förankringspunkt med fästpinnar i stål minskar stolens rörlighet inuti bilen, och därmed risken för skador vid krock. På de flesta nya bilar finns fästen för Isofix på ytterplatserna i baksätet, ibland även på främre passagerarsätet. Fästena ska klara en dragvikt på ett ton. Isofix monteras på fabriken och kan inte eftermonteras i bilen, det kan vara tillval i vissa fall men finns i allmänhet som standard på ytterplatserna i baksätet. 

 Peter Claeson på SIS (standardiseringsinstitutet) Peter Cprojektleder utvecklingen av barnsäkerhet i bil från svenskt håll och har stor del i att Europa har enats om Isofix-standarden. Peter håller med om att säkerheten ökar väsentligt om bilens Isofix-fästen används. En vanlig bilbarnstol som är korrekt monterad är lika säker i teorin, men på grund av den mänskliga faktorn blir Isofix-stolen säkrare i praktiken. Mittenplatsen bak brukar vara ett bra ställe att montera bilstolen på, men där återfinns sällan några Isofix-fästen. Peter Claeson menar att det krävs ett visst avstånd mellan sittplatserna och därför används oftast ytterplatserna.

Litet urval
Bland bakåtvända stolar i grupp 1 (cirka ett år och uppåt) finns bara några få modeller framtagna för Isofix. Samtliga har dessutom en begränsad maxvikt på 18 kg. Förutom begränsningar i urval och barnets vikt finns ett annat generellt problem med Isofix-stolar, i form av ett väsentligt högre pris än motsvarande stol avsedd för konventionell montering. Kanske behövs någon form av subvention för att fler ska ha råd att köpa en Isofix-stol, eller så måste tillverkarna komma på billigare sätt att utveckla stolarna. Peter Claeson på SIS menar att stoltillverkarna dras med stora kostnader för att utveckla nya bilstolar som tål högt ställda krav, och med Isofix-fästen blir det inte billigare. Robert Bell tror i alla fall att priserna på Isofix-stolar kommer att sjunka i takt med att volymerna ökar. En förutsättning är naturligtvis att småbarnsföräldrar inser och uppskattar fördelarna med bilstolar anpassade till Isofix-systemet.

Mer Isofix i framtiden
Peter Claeson jobbar just nu med nästa globala standard kring bilbarnstolar som ska göra det enklare för tillverkare och konsumenter att hitta rätt bilstol. Några nyheter i det nya ECE-reglementet, som ersätter det nuvarande ECE R44 för typgodkännande av bilbarnstolar, är följande:

- Centilongklassificering av bilbarnstolar: Möjliggör en större spridning i utseende och åldersgrupper på bilbarnstolarna. Det ska bli tydligare och enklare för konsumenten att välja, som att handla kläder till barn.
- Den sammanlagda maxvikten för Isofix-stolar blir troligen 33 kg. En barnstol som väger 8 kg kan därmed godkännas för barn upp till 25 kg (istället för 18 kg som är fallet idag).
- Krav på bakåtvänd bilbarnstol till preliminärt 15 månaders ålder för Europa och Japan, Korea med flera. Idag finns inga sådana krav men de flesta tillämpar bakåtvänt upp till cirka 6 månader.
- Sidokollisionsprov införs för första gången i krockreglementet.
- En ny generation krockdockor (Q-serien) införs. Dessa uppför sig mer "människoliknande" vid krock.
- Det blir i praktiken obligatoriskt med minst två Isofix-fästen i alla nya bilar som säljs i Europa 2011.

Montering i praktiken

Konsumenttjänsten Smartson lät häromåret 14 familjer prova en ny modell av bakåtvänd bilbarnstol med Isofix-fäste. Eftersom stolen monterades i den egna bilen kunde “testpiloterna” direkt jämföra med en konventionell bilstol. Den smidiga och snabba monteringen visade sig vara en av de största fördelarna med Isofix-stolen, liksom möjligheten att enkelt flytta den mellan olika bilar. I mitt uppdrag som motorredaktör för tidningen Land ingår att montera bilbarnstol i de flesta bilar som provkörs. Under ett år blir det ett 30-tal bilmodeller. Jag använder två olika bakåtvända stolar utan Isofix från Britax och Maxi-Cosi. Personligen upplever jag det som svårt att få bilstolen på plats i de flesta bilar. Det blir mycket pyssel på knä bredvid bilen med ficklampa och en stor portion tålamod. Saab och Volvo underlättar med sina golvmonterade öglor, men en Isofix-stol hade varit enklast.

Mia Bremer Mia Bremer, Göteborg. Philip 3,5 år. Kör Audi A6 och Opel Corsa.
Tycker du det är lätt eller svårt att montera bilbarnstol?
- I vår Audi har det varit väldigt svårt att hitta lämpliga fästen för bältena under stolen. I vår Opel Corsa var det precis att stolen fick plats i framsätet. Det är svårt att flytta stolen mellan bilarna.
Hur skulle man kunna förenkla monteringen tycker du?
- Alla bilar bör ha standardfästen med enkla öglor och banden bör ha någon hjälpmekanism.
Tror du att Isofix-fästen i stolen är framtidens lösning?
- Nej, i många fall kommer stolen så högt och bygger på djupet så barnens ben får ännu mindre plats, den fungerar bara på de yngsta barnen och i större bilar.

Niklas LNiclas Lindkvist Strängnäs, två barn på 10 och 8,5 år. Kör Volvo V70.
Tycker du det är lätt eller svårt att montera bilbarnstol?
- Lätt.
Hur skulle man kunna förenkla monteringen tycker du?
- Höj- och sänkbart övre fäste för bilbältet i förhållande till barnstolen.
Tror du att Isofix-fästen i stolen är framtidens lösning?
- Ja.

Sofia Händel med Emil 2 år, Norrtälje. Kör Saab 9-5.
Sofia Händel med familj
Tycker du det är svårt att montera bilbarnstol?

- Ja, det är något jag helst inte gör. Särskilt i framsätet som inte går att fälla, man måste pilla in remmarna under stolen. Man blir också osäker på om allt sitter som det ska till slut.
Hur skulle man kunna förenkla monteringen?
- Har alltid undrat om det inte går att göra en basenhet även till stolarna för större barn. Främst för att enkelt kunna flytta stolen mellan bilar, i nuläget är vi låsta till en bil.
Tror du att Isofix-fästen är framtidens lösning?
- Har inte personlig erfarenhet av systemet så jag kan inte uttala mig. Men om det underlättar en säkrare montering låter det förträffligt.