Test av rullskidor frontbild shadow

Test av åtta rullskidor

Rulla mot vårformen

090326 | Rullskidor är det närmaste vi kan komma traditionell skidåkning på barmark. Smartson testar åtta modeller från 2000 till 3200 kronor. Bäst i test är Swenor Fibreglass som är en följsam skida med hög åkkänsla.

Modell Betyg Pris Testkommentar
Swenor Fibreglass
21/25
2700
Bäst i test
Pro-Ski C2
19/25
2650
Allround
Pro-Ski Vario
18/25
3150
Justerbart motstånd
Swenor Finstep Cap
17/25
2700
Stabil men klumpig
Free Skate Classic Bronze
17/25
2000
Opålitlig spärrfunktion
Swenor Tristar Classic
16/25
2150
Bra för nybörjare
Pro-Ski Tech
12/25
2750
Krävande åkteknik
Start CL Classic
10/25
3200
Rekommenderas ej

Inför skidsäsongen ger rullskidåkning den mest grennära träningen på barmark. Förutom att träna skidteknik får även konditionen och de viktiga muskelgrupperna på överkroppen bra träning. Rullskidåkning sliter dessutom mindre på knän i jämförelse med löpning. Det gäller dock att ha koll på åktekniken innan du ger dig ut i trafiken.

Dyraste paret fick sämst betyg
Marknaden för rullskidor är inte lika stor som för traditionella skidor. Både vad gäller antalet tillverkare och modeller. I testet deltar fyra fabrikat med sammanlagt åtta par skidor för klassisk stil. Priserna varierar från 2000 till 3200 kronor utan bindningar. Testet visar att skidorna med högst pris inte är bäst, men tänk på att priserna varierar ute i handeln. Jämför mellan olika återförsäljare och ha i åtanke att även bindningar och eventuell montering krävs.

Medeldyra Swenor Fiberglass får utmärkelsen bäst i test tack vare mycket hög åkkänsla och bra konstruktion. Sämst totalbetyg får Start CL Classic som långt ifrån lever upp till sitt höga pris.

– Det enda som talar emot testvinnaren är att de smala hjulen kan ge dålig balans för en nybörjare, berättar teståkaren Anders Carlsson.

Söker du en stabilare skida rekommenderas Swenor Finstep Caps även om åkkänslan inte kan jämföras fullt ut med testvinnaren. Ett mellanting som passar både nybörjare och elitåkare är Pro-Ski C2 eller Pro-Ski Vario. I det lägre prissegmentet får Swenor Tristar Classic och Free Skate Classic Bronze klart godkända omdömen.

För båda åkstilarna

Det finns rullskidor för både klassisk stil och fristil. Den stora skillnaden är att modellerna för klassisk åkning har bredare hjul och en spärr som fungerar som fäste.

– Smala hjul kräver mer av åkaren rent tekniskt. När skidvanan blir större uppskattar du de smala hjulens fördelar. Skidorna blir lättare att hantera, åktekniken hämmas inte och inbromsningarna går lättare. De bredare hjulen fungerar däremot bättre på ojämnt underlag och ger överlägset bäst stabilitet.

Val av utrustning

Det fungerar bra att använda samma pjäxor och stavar som vid skidåkning på snö, men det finns särskilda stavspetsar för rullskidåkning. Du väljer bindningar utifrån den pjäxmodell som kommer att användas. Hjulen delas in i lättrullade, normala, eller trögrullade. Dessa är generellt dyra och det är inte ovanligt att betala 400-500 kronor per styck. Anders Carlsson berättar vidare om olika skidvarianter.

– Det skiljer inte så mycket mellan olika rullskidmodeller rent konstruktionsmässigt. Oftast är det en smaksak vilka egenskaper och funktioner olika åkare vill ha. När det gäller materialet är skidorna gjorda av antingen aluminium eller glasfiberförstärkt laminerat trä. De kan vara uppbyggda med eller utan spann vilket innebär att stommen är böjd undertill. Generellt ger skidor med ett spann en något mjukare gång på ojämnt underlag.

Test av rullskidor frontbild 2
Foto: xc-skiers.com

Asfalt är bäst
I stort sett går det bara att åka på asfalt, men vissa gillar att åka på hårt packade grusvägar. Ju grövre asfalt desto skakigare blir det. Det allra bästa är att åka på asfalterade rullskidbanor, men dessa är sällsynta. För att få allsidig träning gäller det att försöka söka sig till så kuperade områden.

5 tips från teståkaren Anders Carlsson:

1) Använd hjälm
– Det gäller inte enbart nybörjare. Hinder kan dyka upp längs vägen, utrustning kan gå sönder och stenar kan fastna och spärra hjulen.

2) Slit hjulen jämnt
– Använd skidorna växelvis på höger respektive vänster fot för jämnare slitage och längre hållbarhet. Främst är det bakhjulen som slits ojämnt.

3) Åk på höger sida av trafikerade vägar
– Där är det lättast med fartanpassningen både för dig och bilarna när det kommer trafik från båda hållen samtidigt.

4) Vassa stavspetsar
– Se till att med jämna mellanrum slipa dina stavspetsar för att alltid ha bra grepp.

5) Använd reflexväst
– Gör dig synlig i trafiken för att minska risken för olyckor.

Swenor Fibreglass - Bäst i testbetyg

Material: Trälaminat och glasfiber
Totalvikt med bindning: 2350 gram
Längd: 725 mm
Hjulbredd fram/bak: 40/40 mm
Hjuldiameter fram/bak: 70/70 mm
Cirkapris: 2700 kronor

Swenor Fibreglass

Omdöme: Fiberglass utnämns till bäst i test tack vare testets bästa åkkänsla, kvalitet och konstruktion. Paret har en stomme i glasfiberförstärkt, laminerat trä med spann som ger en något mjukare gång på ojämnt underlag. Det skapas en skön svikt och bra känsla vid diagonalåkning och stakning med frånskjut. Modellen känns smidig att åka på och svarar bra när man vill göra tvära svängar eller bromsa in. Mycket tack vare att hjulen är smala. Detta innebär dock att en oerfaren rullskidåkare till en början kan uppleva skidan som vinglig och instabil.

Pro-Ski C2 - Allroundbetyg

Material: Aluminium
Totalvikt med bindning: 2350 gram
Längd: 725 mm
Hjulbredd fram/bak: 40/40 mm
Hjuldiameter fram/bak: 67/67 mm
Cirkapris: 2650 kronor

Pro-ski c2

Omdöme: Har precis som Swenor Fibreglass en stomme i glasfiberförstärkt laminerat trä med spann. De bredare hjulen gör dem stabila, vilket kan kännas tryggt för nybörjare. Stora hjul går dessutom något mjukare på dålig asfalt och ger bättre möjlighet till åkning även på hårt packade grusvägar. Skidorna är stabila och går rakt fram, men de breda hjulen ger en stor svängradie. Dessutom svarar skidan sämre på bromsrörelsen när man snabbt behöver stanna, väja eller sänka farten. Den ger en mjuk känsla när man står och stakar, men när man börjar skjuta ifrån eller diagonala gör sig de rejäla hjulen påminda. På så sätt känns skidan klumpig när man ska föra fram foten igen och en stor del av åkkänslan förloras.

Pro-Ski Vario - Justerbart motståndbetyg

Material: Aluminium
Totalvikt med bindning: 2550 gram
Längd: 725mm
Hjulbredd fram/bak: 40/40 mm
Hjuldiameter fram/bak: 67/67 mm
Cirkapris: 3150 kronor

Pro-ski vario

Omdöme: En annan modell i testet som utmärker sig konstruktionsmässigt. Detta är exakt samma skida som Pro-Ski C2, med den skillnaden att den har ett justerbart motstånd monterat längst fram. Därav det högre priset och den högre vikten. Det ska också poängteras att detta inte är en broms som kan användas för att stanna skidorna. Motståndet fungerar genom att ett kullager ligger an mot framhjulet. Hur hårt det ska trycka mot gummit regleras genom att vrida på ett enkelt handgrepp på skidans ovansida. Detta fungerar bra, och man kan få skidorna att gå oerhört tungt om man så önskar. Detta kan vara en tacksam funktion om du till exempel varierar att åka på kuperade banor och plana vägar. Den extra vikten känns inte som ett problem eftersom den sitter längst fram på skidorna och därmed inte stör märkbart i frånskjutsfasen. Minus dock för att konstruktionen skramlar mycket då ”bromsen” inte har kontakt med hjulet, vilket innebär att man, när man vill åka utan något extra motstånd, inte bara kan lossa den helt och hållet, utan måste stanna till och finjustera.

Swenor Finstep Cap - Stabil men betygklumpig

Material: Trälaminat och glasfiber
Totalvikt med bindning: 2750 gram
Längd: 730 mm
Hjulbredd fram/bak: 45/45 mm
Hjuldiameter fram/bak: 70/70 mm
Cirkapris: 2700 kronor

Swenor Finstep Cap

Omdöme: Swenor Finstep Cap har precis som Swenor Fibreglass en stomme i glasfiberförstärkt laminerat trä med spann. De bredare hjulen gör dem stabila, vilket kan kännas tryggt för nybörjare, och stora hjul går dessutom något mjukare på dålig asfalt och ger bättre möjlighet till åkning även på hårt packade grusvägar. Åkningen går stabilt rakt fram, men de breda hjulen ger en stor svängradie och gör dessutom att skidan svarar sämre på bromsrörelsen när man snabbt behöver stanna, väja eller sänka farten. Den ger en mjuk känsla när man står och stakar, men när man börjar skjuta ifrån eller diagonala gör sig de rejäla hjulen påminda. Skidan känns klumpig när man ska föra fram foten igen, och en stor del av åkkänslan förloras.

Free Skate Classic - Opålitlig betygspärrfunktion

Material: Aluminium
Totalvikt med bindning: 2200 gram
Längd: 705 mm
Hjulbredd fram/bak: 40/40 mm
Hjuldiameter fram/bak: 68/68 mm
Cirkapris: 2000 kronor

Free Skate Classic

Omdöme: Stomme i aluminium som har ett visst spann. Går bra och känns smidig, men har inte riktigt samma sköna sviktande känsla som Swenors modeller med spann. Saknar stänkskärmar. Ett stort frågetecken kring den här rullskidan är spärren, som är den absolut viktigaste funktionen. Vid den inledande testrundan fungerade skidornas spärrar så dåligt att det var lika bra att vända hemåt. Känslan var att de rejäla släppen och ljuden från hjulen var följden av ett konstruktionsfel. Efter samtal med tillverkaren fick vi information om att detta var ett ganska vanligt problem, som helt enkelt skulle lösas genom att skruva åt muttrarna hårdare. Till slut, efter att ha dragit åt hjulen ordentligt fungerade spärren som den skulle. Efter detta fungerade de utan anmärkning, men detta skapar naturligtvis frågor kring hur kvaliteten egentligen är, och om detta är något som kommer att skapa långsiktiga problem om man ofta vill ta loss hjulen vid till exempel rengöring. Detta hade varit en mycket prisvärd rullskida om inte osäkerheten kring konstruktionen funnits. För de som accepterar det lilla risktagandet är detta ett prisvärt köp.

Swenor Tristar Classic - Bra för betygnybörjare

Material: Aluminium
Totalvikt med bindning: 2150 gram
Längd: 700 mm
Hjulbredd fram/bak: 40/40 mm
Hjuldiameter fram/bak: 62/62 mm
Cirkapris: 2150 kronor

Swenor Tristar Classic

Omdöme: Swenor Tristar Classic är en rullskida med aluminiumstomme, som inte utmärker sig särskilt mycket på något sätt, varken positivt eller negativt. Det man kan sätta upp på minuskontot är att skidan känns något kort, vilket främst märks när man skjuter ifrån vid stakning med frånskjut och diagonalåkning. Känslan är att skidan ”försvinner” när man sparkar ifrån. När stänkskärmarna är monterade ger skidorna även ifrån sig ett sjungande ljud som är iriterande. Trots att hjulen är bland de allra smalaste känns de ändå inte vingligare än de med lite bredare hjul. En förklaring till detta kan vara att Swenor Tristar Classic är den skida som känns lägst. När det gäller funktioner finns egentligen inget att anmärka på. Ändå konstaterar man, när man teståker en av de högre betygsatta modellerna direkt efter Tristar Classic, att man då har ”mer skida” på fötterna. Plus till det låga priset.

Pro-Ski Tech - Krävande åkteknikbetyg

Material: Aluminium
Totalvikt med bindning: 2200 gram
Längd: 725 mm
Hjulbredd fram/bak: 20/40 mm
Hjuldiameter fram/bak: 70/67 mm
Cirkapris: 2750 kronor

Pro-Ski Tech

Omdöme: En av de testade modellerna som sticker ut mest i konstruktion och design. Pro-Ski Tech är den enda skidan som har spärren på framhjulet istället för bakhjulet. Framhjulet är dessutom extra smalt vilket förklarar skidans låga vikt. Syftet med att ha spärren fram är att åkningen ska bli mer lik riktig skidåkning genom att man måste trycka skidan mer aktivt, precis som man på snö måste trycka ner skidans spann för att få fäste. Åktekniskt blir detta därför den mest avancerade rullskidan. Skidan släpper dock för mycket för att det ska kännas bra, trots ordentlig tyngdöverföring och rejält tryck. Detta är därför absolut ingen modell för ovana åkare, vilket också ytterligare understryks genom att det smala framhjulet kräver viss erfarenhet. För de som ändå är nyfikna på denna modell rekommenderas att göra en testrunda innan man köper ett eget par.

Start CL Classic - Rekommenderas ejbetyg

Material: Aluminium
Totalvikt med bindning: 2100 gram
Längd: 740 mm
Hjulbredd fram/bak: 30/30 mm
Hjuldiameter fram/bak: 72/72 mm
Cirkapris: 3200 kronor

Start CL Classic

Omdöme: Stommen är av aluminium och spärren fungerar utan anmärkning, men de går skakigare, har sämre vibrationsdämpning och skramlar mer än de övriga modellerna. Känslan är att detta beror på att hjulen är hårdare än de andra skidornas, vilket också innebär att de är mycket svårbromsade trots de smala hjulen. De erfarna åkarna har betydligt högre krav än vad den här modellen kan erbjuda, och för nybörjarna är dels hjulen i smalaste laget och dessutom så svåra att få stopp på att det troligen skapar osäkerhet. Rekommenderas ej.

Så gjorde vi

Skidorna har testkörts av teståkaren Anders Carlsson. Produkterna har inte långtidstestats vad gäller hållbarhet över tid. Bindningstyp som använts är Salomon SNS profil. Modellerna har bedömts utifrån åkkänsla, användarvänlighet, kvalitet, prisvärde samt funktioner. Maxbetyget är 25 poäng.

Så bedömdes skidorna:


Åkkänsla
– Testskidornas uppförande på olika underlag. Känsla vid stakning, stakning med frånskjut och vid diagonalåkning.
Användarvänlighet – Här har vi bedömt skidornas stoppförmåga, följsamhet, hjul samt stabilitet. Bedömningen utgår även från hur bra skidorna fungerar för olika målgrupper.
Kvalitet – Hållbarhetsbedömning, materialval, spann, ljud från skidorna med mera.
Funktioner – Extrafunktioner och hur de fungerar. Exempelvis bedömning av skidans spärr.
Prisvärde – Bedömningen av priset i relation till ovanstående resultat.

child

Köpinfo

Swenor
Abc Camping
0302-23158
Länk

Pro-Ski
Pro-Ski
0281-594440
Länk

0281-594440
Länk

Swenor Finstep Cap
0302-23158
Länk

Free Skate Classic
0141-202700
Länk

Swenor Tristar Classic
0302-23158
Länk

Pro-Ski Tech
0281-594440
Länk

Start CL Classic
0920-228700
Länk

child