Sök

Frågor & svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna till oss.

Vilka är Smartson?
Vi vill engagera dig och veta vad just du tycker! Istället för traditionell reklam brinner vi för konsumentens röst där företag låter människor testa produkter och dela sina omdömen i sociala medier. Hos oss får du alltså testa produkter och tjänster och dela dina upplevelser med andra. Smartson har 390 000 användare och våra kunder är nytänkande företag som vet att ärlighet varar längst och att bra produkter förtjänar att upplevas.
Hur kontaktar jag Smartson?
Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta vår support som kan hjälpa dig vidare: support@smartsontestpilot.zendesk.com. Är du företagsrepresentant och vill veta mer om hur vi jobbar? Kontakta Karl Händel (CEO) via 070 758 60 10 eller karl@smartson.se.
Är du företagsrepresentant och vill veta mer om hur vi jobbar?
Kontakta Karl Händel (CEO) via 070-758 60 10 eller karl@smartson.se
Vad innebär det att vara testpilot och hur blir jag testpilot?
Som testpilot brinner du för att testa produkter och tjänster och dela med dig av dina åsikter till andra. Du kan ansöka till tester via http://smartson.se/bli-testpilot/, och om du blir utvald ser vi gärna att du delar dina recensioner om produkten i bland annat sociala medier i form text, bild eller videomaterial. För att få information om nya tester följer du oss enklast genom att gilla Smartson på Facebook, Instagram, Twitter, Google+, via vårt nyhetsbrev eller på smartson.se. Självklart kan du även anmäla dig här.
Kostar det något att vara testpilot?
Vårt mål är att erbjuda spännande uppdrag för olika produkttyper och tjänster för alla våra användare. Det innebär att vi har har många tester där du kostnadsfritt får testa produkter via Smartson, och vi erbjuder även tester med lite dyrare produkter där du som testpilot får köpa produkten eller tjänsten till reducerat pris mot att du delar dina erfarenheter.
Varför vill företag få sina produkter testade av Smartsons testpiloter?
Att som företag sätta sin produkt i händerna på ett stort antal människor som ska dela sina erfarenheter och ge feedback, visar på mod och intresse av att lyssna på konsumenter. Produkter som är testade och positivt mottagna av Smartsons testpiloter får en kvalitetsstämpel i form av ett Crowdscore. Det är en trovärdig marknadsföringskanal för de företag som använder tjänsten. Att dessutom få veta vad konsumenter tycker och tänker är en viktig faktor i den fortsatta produktutvecklingen.
Hur får jag tag i produkten jag ska testa?
Beroende på vilken produkt och typ av test det gäller så använder vi olika distributionsformer. För dagligvaror/livsmedel är det i regel en pdf-kupong som du får skriva ut och ta med till butiken. I vissa fall får man en mobilkupong skickad som ett sms som man visar upp i butiken. Andra produkter skickas fraktfritt som brev eller paket, och det är generellt sett alltid fri frakt för dig som är med och testar - oavsett om du köpt produkten för reducerat pris innan test eller efter. Om det gäller ett test där du får köpa produkten genomförs köpet antingen direkt via Smartsons webbshop Shopify, eller på uppdragsgivarens hemsida, alternativt kopplade återförsäljare. Ibland har vi tester där du får prova produkten kostnadsfritt, för att sedan avgöra om du vill köpa ut den till reducerat pris eller returnera produkten kostnadsfritt. Vi är alltid tydliga med vad som gäller i respektive test.
När använder ni mobilkuponger?
Mobilkuponger (sms) är ett snabbt och effektivt sätt att distribuera kuponger. I många fall fungerar däremot inte mobilkuponger då vissa livsmedelskedjor inte stödjer tekniken, då väljer vi andra distributionsformer.
Jag hittar inte produkten i min butik. Vad gör jag nu?
Vi har inte möjlighet att garantera tillgången av produkter i alla butiker, men i de tester vi använder kuponger är våra kunder noga med att produkten har en bra täckning. I vissa fall har produkterna sannolikt tagit slut och i vissa fall har handlaren inte tagit in denna produkt på hyllan. Du kan alltid uppmuntra handlaren att ta in varan i sortimentet. Om du inte hittat produkten innan testperioden är slut uppskattar vi om du fyller i utvärderingsformuläret för testet (om det skickas ut ett sådant i det aktuella testet), och anger att du inte kunnat prova produkten.
Jag har en fråga om användning av kuponger
Läs gärna mer om användning av kuponger i vår guide eller kontakta oss på support@smartsontestpilot.zendesk.com så ska vi försöka hjälpa dig.
Hur reklamerar jag testprodukten?
Om testprodukten är trasig eller går sönder under testperioden vänder du dig till vår support, support@smartsontestpilot.zendesk.com, så hjälper vi till att lösa det. Reklamation efter avslutad testperiod sker direkt till respektive tillverkare. Vid reducerade köp av testprodukter gäller samma garanti som om du köpt till fullpris. I dessa fall är det också till tillverkaren som du vänder dig.
Får jag sälja testprodukten?
Vi vill att du behåller testprodukten minst 6 månader efter avslutad testperiod då vi kan komma att ställa kompletterande frågor till dig. Därefter bestämmer du själv vad du vill göra med din produkt.
Hur många inlägg med bilder/videoklipp förväntas jag publicera?
Testuppdragen ser olika ut för respektive test och information om vad som gäller meddelas alltid i samband med att testet startar. Vi ser gärna att dina inlägg innehåller text, bild eller videomaterial. Dela dem gärna på sociala medier där du är aktiv, så som Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, med flera samt på Smartsons testpilotsblogg. Det viktigaste är kvaliteten, inte kvantiteten.
Hur lång är testperioden?
Det är olika från test till test. Dagligvaror brukar vara cirka 3-4 veckor medan tekniska produkter 4-5 veckor.
Hur väljer ni ut testpiloter?
Beroende på produkt så har vi ibland vissa urvalskriterier som våra uppdragsgivare angett, exempelvis geografisk spridning, ålder med mera. Ibland väljs testpiloter ut slumpmässigt.
Måste jag ha en egen blogg för att delta som testpilot?
Nej, det är inget krav. Bloggandet sker på en sida som vi skapar för just det testet.
Jag blir aldrig utvald, varför?
Intresset för att delta i våra tester är mycket stort. Det tycker vi är kul, men det gör också att vi inte kan erbjuda alla som vill möjligheten att prova varje gång. Ju fler tester vi genomför desto fler kan delta, och vi satsar på att kunna erbjuda ännu fler produkter i varje testomgång - bland annat genom att erbjuda tester där du som deltar köper produkten till ett reducerat pris, då har uppdragsgivaren möjlighet att dela ut fler produkter och låta fler delta.
Får jag som är under 18 år ansöka?
Nej, du måste vara 18 år för att delta som testpilot.
Varför behöver jag i vissa tester köpa produkten?
Tester där du som testpilot köper produkten till ett unikt reducerat pris gör att vi kan låta fler vara med och testa, till exempel för elektronikprodukter där tillverkaren inte har möjlighet att bekosta alla testprodukter. Motprestationen är olika för varje test, men du delar alltid dina erfarenheter och upplevelser och i många fall skriver recensioner på externa sajter.
Hur sker prissättningen vid tester där testpiloten förväntas köpa produkten?
Vi använder tre olika begrepp; testpilotspris, (unikt) reducerat pris och cirka halva marknadspriset. Nedan kommer en förklaring kring de olika begreppen och vilket syfte de har. Testpilotspris - Ett pris som gäller för dig som deltar som testpilot och köper produkten innan eller efter ett test. Ett testpilotspris är alltid definierat i XX kronor. Reducerat pris - Används i löpande text när vi har flera produkter i ett och samma test. Information om det reducerade priset är vi alltid transparenta med under “Läs mer om testet” och redovisas där. Gäller både för köp innan och efter test. Cirka halva marknadspriset - Används när prissättningen är anpassat efter vad halva marknadspriset är med källa från olika prisjämförelsesajter (redovisas på respektive kampanjsida under ansökan). Begreppet “cirka” inkluderar vi för att marknadspriset kan variera över tiden och därför kan försäljningspriset sänkas eller ibland höjas från tiden du ansöker till testet, till att köp ska genomgås. Används endast när testpiloter förväntas köpa produkten inför testet.
Jag har redan skickat in min utvärdering men får påminnelser ändå. Varför?
Undersök vad som står i mejlet, är det recensioner, videoklipp/bilder eller ditt svar på utvärderingsformuläret vi saknar? När vi pratar om recensioner är det inlägg i sociala medier och framför allt inlägg på recensionssajter vi tänker på (så som Prisjakt.nu m.fl). Utvärderingen är ett webbformulär där vi efterfrågar ditt slutliga omdöme. Mejl med länk till webbformuläret skickas ut i slutet av testperioden. Tänk på att ange samma mejladress i utvärderingen som vid ansökan, för att undvika påminnelser.
Vad innebär det att recensera på externa sajter?
I vissa tester innebär testpiloternas uppdrag att recensera på oberoende recensionssajter, som till exempel Prisjakt.nu, PriceRunner eller liknande. Information om vilka externa sajter som är aktuella för respektive test skickas ut i samband med att testet startar. Tänk på att komma ihåg vilket användarnamn du väljer på sajten, då vi ofta efterfrågar detta i utvärderingsformuläret.
Vart hittar jag mitt användarnamn som ni frågar om i utvärderingen?
På recensionssajter får du ange ditt namn eller välja ett användarnamn innan du publicerar ditt inlägg. Det är detta användarnamn vi efterfrågar i utvärderingsformuläret, så att vi kan hitta din recension på sajten.