Resultat
Femina
Under sommaren bjöd Smartson och Aller Media in 1 000 lässugna testpiloter som fick chansen att recensera livsstilsmagasinet Femina. Efter testet väljer 69 procent av 635 testpiloter att rekommendera tidningen till en vän.
- Produkt Femina
- Tillverkare Femina
- Antal testpiloter 635
- Antal som ansökt 3 839
- Testperiod Sep - oktober 2013
Femina damp ner i brevlådan hos testpiloterna i juli månad och deras uppgift var att blogga om vad de tycker om innehållet. De har även fått läsarnära uppdrag under testets gång som att till exempel berätta om modet i Femina inspirerar eller om artiklarna och reportagen i tidningen föll dem i smaken. Bloggen är fullspäckad av intressanta recensioner. Läs gärna mer om testet i sociala medier via: #smartsonfemina.
Testet genomförs av Smartson utan kostnad för testpiloterna. Via Smartson får du testa nya produkter och dela dina genuina upplevelser med andra. Besök oss gärna på smartson.se. Smartson grundades i Stockholm år 2000.
Så tycker testpiloterna om Femina
Första intrycket av tidningen är något ytlig menar flera testpiloter men vid närmare anblick finner de att tidningen levererar mycket läsvärt och välskrivna texter. Den innehåller en bra balans och variation mellan reportage, mode, nyheter, matlagning och inredning. Testpiloterna gillar fotografierna i Femina och tycker att den innehåller bra rubriker. Flera testpiloter som har tidigare erfarenhet av att läsa Femina är positivt överraskad av den utveckling tidningen har tagit. Femina ger god inspiration inom flera områden men flera testpiloter tycker att modet och prylarna som visas upp ligger i en alldeles för hög prisklass. Det finns önskemål om att visa mode som är riktad till vanliga människor med lagom mycket i plånboken. Gärna förslag på budgetalternativ och miljömärkt mode och skönhet.
Den främsta kritiken riktas mot det höga reklaminnehållet i tidningen vilket gör dispositionen rörig. En testpilot föreslår att all reklam borde buntas hop i slutet av tidningen. Många ser gärna att Femina hittar en egen nisch på modet för att särskilja sig från övriga tidningar i samma segment. Några testpiloter anser även att tidningen känns väldigt riktad till storstadsbor och någon saknar forum för interaktion mellan läsarna.
69 % rekommenderar (438 testpiloter)
Underbar blandning. Blev så himla positiv och glad av alla härliga inslag och reportage, en underbar blandning av mode,resereportage och mat. Femina - magasinet jag varmt kan rekommendera.
Jag tröttnar aldrig. Jag har läst Femina från och till sedan jag var i 20-årsålder och jag tröttnar aldrig. Allt är inspirerande; mode för olika åldrar och i olika stilar och prisklasser; heminredning med både nyheter och inredningsreportage; recept för både fest och vardag; intressanta reportage; lockande reseskildringar.
Måste säga att Femina var bättre än jag trodde. Inredningssidorna var mycket över förväntan. Tyckte dock att det var för mycket mat och recept för min smak och för lite modespaningar. Hade gärna sett någon intervju med känd person som hade passat månadens tema.
Blev glad att få prova Femina. Det var tio år sedan sist jag bläddrade i/läste en Femina. En del kändes bekant, en del nytt. Passar ganska bra åldersmässigt till mig själv som är 40+. Jag blev inte särskilt imponerad av innehållet, dock var det bättre nu än för 10 år sedan. Tyckte att kläderna i modebiten var aningen dyra för men kul att se vad som är modernt för närvarande.
31 % rekommenderar inte (197 testpiloter)
Less av alla dessa reklamsidor. Tycker allra bäst om reportagen i tidningen, flera av recepten verkar också värda att testa. Men blir alldeles less av alla dessa reklamsidor. Känns som att det är det enda man minns från tidningen när man lägger undan den. Inte alls vilka produkter det var, men att det var en störande mängd ointressanta reklamsidor.
Femina innehåller en blandning av mode, skönhet, bokrecensioner, artiklar m.m. Min rekommendation skulle dock vara att specialisera sig lite. Femina kan inte konkurrera med alla andra tidningar och bloggar och jag tror att tidningen skulle vinna på att fokusera på det som inte så många andra gör.