Sök


6 steg som främjar ditt varumärke

2014-04-22

Vad skulle det innebära om flera konsumenter blir mer positiva till ditt varumärke? Smartson ger dig 6 praktiska tips på hur ditt varumärke blir förstahandsvalet.

Om du vill öka din försäljning, trovärdighet för ditt varumärke och dina konsumenters engagemang bör ditt varumärke kunna influera befintliga och potentiella kunder. På Smartson jobbar vi varje dag med att hjälpa företag att influera sina kunder. Här kan du läsa om sex praktiska principer som du kan utgå ifrån för att få ditt varumärke att påverka potentiella kunder.

Paverkan

Socialpsykologen, Robert Cialdini (2005) har identifierat sex grundläggande principer som är styrande för en effektiv påverkan. Principerna tar alla utgångspunkt i psykologiska faktorer som styr det mänskliga beteendet. På Smartson tolkar och implementerar vi dessa principer i våra sharevertisingkampanjer. Så om du vill att ditt varumärke ska ha hög genomslagskraft bör du enligt Cialdinis principer tänka på följande:

 

Sociala bevis1. Sociala bevis 
Vårt tips: Ge ett socialt bevis på att andra tycker om din produkt.
Så gör vi: Genom en sharevertisingkampanj med Smartson, får man ett crowdscore som visar hur många procent av kampanjens testpiloter som rekommenderar produkten till en vän. Det blir ett socialt bevis från konsument till konsument som kan användas i den vidare marknadsföringen. Smartsons crowdscore kan bidra till att reducera osäkerheten och vägleda när (potentiella) kunder står inför ett eventuellt köp. 

 

 2. Trovärdighet Trovärdighet-1 
Vårt tips: Skapa tilltro och trovärdighet.
Så gör vi: Vi låter testpiloter testa, tycka till och ge din produkt betyg. Detta utifrån tanken att ett stort antal testpiloter bildar en trovärdig auktoritär grupp. Genom att använda en oberoende tredjepart som Smartson med etablerade testmetoder skapas dessutom hög trovärdighet för testpiloternas omdömen.

 

Hjälpsamhet-13. Hjälpsamhet
Vårt tips: Var hjälpsam - ge något för att få något.
Så gör vi: Vi hjälper dig att låta dina kunder få testa din produkt samt ger dem fria tyglar att berätta vad de tycker om produkten. Dessa berättelser hjälper i sin tur andra konsumenter att hitta information om produkten när det ska ta ett köpbeslut. Kontentan är att hjälpsamhet genererar i hjälpsamhet. 

 

Exklusivitet_14. Exklusivitet
Vårt tips: Skapa habegär antingen via "begränsat antal" eller "sista chansen".
Så gör vi: Vi ger ett begränsat antal (potentiella) kunder möjlighet att testa din produkt via oss. Vi ser att att när vi i realtid visar upp hur många som ansöker till ett test påverkar det även andra att ansöka. De vill helt enkelt inte missa chansen att bli en av de exklusivt utvalda. I ett glasstest från en av Sveriges största tillverkare såg vi ett konkret exempel på detta när mer än 27 000 människor anmälde sig.

 

Sympati-15. Sympati
Vårt tips: Ge dina kunder möjligheten att berätta om din produkt.
Så gör vi: Människor är mer benägna att tro på andra människor som är lika dem själva. Så vi låter testpiloter få testa din produkt och berätta om den för sina vänner. Tycker människor om din produkt är sannolikheten stor att de även får en positiv attityd till ditt varumärke.



6. Åtagande & Konsekvens Åtagande & Konsekvens_1 
Vårt tips: Få dina kunder att uppleva din produkt.
Så gör vi: Vi ger dina kunder möjlighet att uppleva din produkt, besvara frågan om de vill rekommendera den till en vän och om de vill köpa den igen. Om kunden svarar att hon kommer rekommendera produkten till en vän eller köpa den är sannolikheten stor att hon gör det också eftersom hon vill framstå som konsekvent både för sig själv och omvärlden.  
 
 
Vad skulle det innebära för ditt varumärke - om fler konsumenter var positiva till ditt varumärke, hade ditt varumärke som förstahandsval och pratar om det med sin familj och vänner? 
 
Följ oss på LinkedIn eller kontakta oss om du vill veta hur en sharevertisingkampanj skulle kunna hjälpa dig. Kontakta Stefan Höglund, Head of Sales, stefan@smartson.se / 070-7586007.
 
Text: Pernille Bang, Susan Dymling, Elisabet Rosén och Jesper Rosin
Bild: Marianne Sund